Ting tar tid. Lave temperaturer skaper utfordringer for elektriske busser. Her står busser til lading på Strømsveien ved Alnabru. Foto: Rodrigo Freitas / NTB
Ting tar tid. Lave temperaturer skaper utfordringer for elektriske busser. Her står busser til lading på Strømsveien ved Alnabru. Foto: Rodrigo Freitas / NTB

Byrådet i Oslo kalles inn på teppet etter busskaos

Arbeiderpartiet i Oslo krever svar fra det borgerlige byrådet om problemene med de elektriske bussene som svikter i kulda i hovedstaden.

Tirsdag formiddag var mer enn 200 bussavganger i Oslo og Akershus innstilt. På ettermiddagen er ytterligere 100 avganger innstilt.

Mandag ble 1000 bussavganger innstilt, og det ble innført fullstendig driftsstans for alle busser sør i Oslo. Nå krever Arbeiderpartiet i Oslo svar fra Høyre-byrådet om hvordan dette kan skje, melder NRK.

Transportpolitisk talsperson i Oslo Arbeiderparti, Abdullah Alsabeehg, kaller inn samferdselsbyråd Marit Vea (V) til Samferdsels- og miljøutvalget neste uke.

Ifølge Ruter er problemet at de fleste bussene i Oslo er elektriske, og elbusser blir raskt tomme for strøm i kulda. Lading tar også mye lengre tid.

Varsler full gjennomgang

Samferdselsbyråd Vea varsler overfor Avisa Oslo at de vil ha en full gjennomgang av kaoset.

– Vi må forvente enkelte avvik under ekstremkulde og store snøfall. Men vi kan ikke akseptere at vi har store problemer ved vanlig vintervær, sier Vea til avisen.

Hun sier hun har stor forståelse for at dette skapte problemer for mange. Nå vil hun forsikre seg om at Ruter var godt nok forberedt denne gangen, og at de gjør alt i sin makt for færre problemer ved neste kuldeperiode.

Må ha lademuligheter

– Dette er noe byrådet bør ta på alvor. Det handler om troverdigheten til hele vårt kollektivsystem, og vi kommer til å ta opp dette med byråden, sier Alsabeehg.

Ruter brukte mandag dieselbusser som beredskapsbusser. Arbeiderpartiet i Oslo mener nå at man må vurdere å beholde dieselbusser som beredskap.

– Det er bra at vi bruker ny teknologi som er miljøvennlig. Men det hjelper ikke å ha elbuss hvis man ikke har lademuligheter. Dette er det selskapenes ansvar å sikre, sier Alsabeehg til Dagbladet.

Diesel

Han svarer bekreftende på spørsmål om man bør beholde dieselbusser i beredskap.

– Når det er mange minusgrader, må vi vurdere alle mulige tiltak. Det viktigste er at bussen kommer fram, sier Alsabeehg.

Overgangen til helelektrisk busstilbud i Oslo ble satt i gang under det forrige, Ap-ledede byrådet. Da hadde MDG samferdselsbyråden, men det var bred politisk enighet i Oslo da det ble besluttet at alle Ruters busser skal være elektriske.