Varehussjef Liane Vainonen og Kenneth Hvidsten på Maxbos proffavdeling har hatt det travelt med å betjene oppussingsivrige kunder etter at Norge gikk i koronadvale. De regner med at det blir travle dager på Maxbo Vækerø også i innspurten til påsken.

Netthandel-boost for byggevarekjedene: Forbereder innrykk av boligeiere som skal pusse opp i påsken

Koronakrisen har virkelig satt fart på digitaliseringen i byggevarehandelen. Byggevarekjedene melder om en kraftig økning i netthandelen og at rekordmange kommer til å bruke påsken til små og store prosjekter i hus og hage.

Publisert Sist oppdatert
Bransjedirektør Aslaug Koksvik i Virke byggevarehandel.

– Byggevarehandelen er en viktig aktør for å holde store og små byggeplasser i gang. Samtidig ser vi at privatkundene som «bare» skal være hjemme ønsker noe å holde på med, og for mange er nettopp maling og fiksing ren terapi. Man skal ikke underslå viktigheten av å ha noe å sysselsette seg med om dagen, sier Virkes brandsjedirektør for byggevare, Aslaug Koksvik, til Byggeindustrien.

Hun peker på at det også i byggevarehandelen har vært fullt fokus på å holde hjulene i gang, men at det har vært utfordringer med mange medarbeidere i karantene.

– Å klare å holde butikker åpne er særdeles viktig. Kjedene har snudd seg rundt og tilbyr nye tjenester for å klare å levere og samtidig ivareta smittevernreglene. De butikkansatte gjør en kjempejobb i disse dager, sier Koksvik.

Byggeindustrien har tatt en runde hos noen av de største byggevarekjedene og sjekket status siden koronarestriksjoene for alvor trådte i kraft 12. mars. Gjengs for alle er at de melder om jevn trafikk i butikkene og god omsetning, og at netthandelen har skutt i været.

Løvenskiold Handel / Maxbo

Markedsdirektør Eirik Grønlie i Løvenskiold Handel.

– For Løvenskiold Handel totalt er omsetningen så langt normal for årstiden, men vi ser lokale variasjoner. I tettbebygde strøk er det noe økt omsetning for enkelte varegrupper, som maling, leker, typiske sesongvarer og trelast. Det at våren er kommet til sør- og østlandet er en medvirkende årsak til dette. I mer typiske hyttekommuner i innlandet er det mindre aktivitet, sier markedsdirektør Eirik Grønlie i Løvenskiold Handel.

Han melder at så langt er proffomsetningen relativt normal.

– Vi ser likevel med bekymring på utviklingen i næringen totalt sett. Hvis koronasituasjonen vedvarer er vi mer bekymret for proff- enn for forbrukermarkedet. Vi har derfor store forventninger til at myndighetenes tiltakspakker skal få effekt for byggenæringen, slik man unngår en større nedgang i aktivitetsnivået, sier han.

I hvilken grad har handelen flyttet seg fra fysisk butikk til nett, og hvilke tilpasninger har dere gjort for å opprettholde handelen?

– Det er ikke tvil om at den har satt fart på digitaliseringen. Vi opplever en tredobling i omsetning og aktivtetsnivå i nettbutikken og mer enn en dobling på vår proffportal. For hele mars måned er det en vesentlig økning i nettomsetningen , sier han .

Grønlie forteller at Maxbo har økt kapasiteten på håndtering av nettordre og kundeservice både på forbruker og proff.

– Vi har introdusert nye tjenester på kort tid og har utvidet repertoaret rundt hjemlevering, blant annet med ferdigblandet maling levert på døren. Vi har også oppgradert Klikk- og henttjenesten vår, som har vokst mye i takt med den økte nettaktiviteten, sier han.

For veldig mange blir det hjemmepåske i år. Hvilke forventninger har dere til handelen før og i påsken?

– Vi forventer at langt flere enn normalt kommer til å ha prosjekter i hus og hage fordi de feirer påsken hjemme. Gjør det selv-graden vil øke, samtidig som et generelt økt aktivitetsnivå kan bidra positivt også for våre proffkunder, sier han.

Kjededirektør Petter Knutsen, Byggmakker Handel.

Også hos Byggmakker varierer omsetning og aktivitet etter at Norge gikk i koronadvale.

– Vi har butikker med fin vekst, og vi har områder hvor vi opplever svikt i omsetningen. Likevel er vårt marked et av dem som så langt har kommet seg godt gjennom situasjonen, og totalt sett opplever vi faktisk vekst og økning i handelen sammenliknet med 2019. Vi er veldig spent på situasjonen etter påske. Vi håper på det beste, men forholder oss til ulike scenarioer, sier kjededirektør Petter Knutsen i Byggmakker Handel.

I hvilken grad har handelen flyttet seg fra fysisk butikk til nett, og hvilke tilpasninger har dere gjort for å opprettholde handelen?

– Vi opplever en stor økning i søk på nett, og på «Klikk & Hent» har vi nærmere 250 prosent økning i mars. Proffen flytter seg ytterligere over til det digitale. BM-portalen har fått 20 prosent flere brukere, vi har fått 55 prosent flere ordre og salget har økt med 44 prosent. Vi har forsert utviklingen av en nettbutikk og jobber med å lansere en løsning for hjemlevering av varer. I tider som dette blir man tvunget til å tenke annerledes og forberede oss på ukjente scenarioer og endrete handlemønster, sier Knutsen.

For veldig mange blir det hjemmepåske i år. Hvilke forventninger har dere til handelen før og i påsken?

– Nå handler alt om vedlikehold og prosjekter i uterommet. I en undersøkelse vi gjorde i januar toppet terrasse, malingsprosjekter og gulv listen over nordmenns oppussingsbehov i egen bolig. Våre tall viser at det er nettopp slike prosjekter boligeierne har satt igang i koronatiden. Det er ingen ting som tyder på at den positive utviklingen i privatmarkedet vil stoppe før påske. På grunn av restriksjonene for bevegelse kan vi få en større terrassesesong enn noen gang, sier Knutsen.

Konstituert administrerende direktør Endre Fløystad i Optimera opplyser at alle Montérs byggvarehus, logstikkanlegg og proffsenter har vært åpne i hele perioden siden 12. mars.

Endre Fløystad, konstituert administrerende direktør Optimera.

– Som landsdekkende aktør med både profesjonelle og private kunder har vi opplevd variasjoner i handelen. Det er fortsatt jevnt trykk av privatkunder i våre byggevarehus, og både handelen og nettsøk på monter.no har hatt en kraftig økning etter at krisen inntraff. Dette er nok en kombinasjon av tidlig vår i Sør-Norge, og at folk er hjemme grunnet koronasituasjonen, sier Fløystad.

I proffmarkedet er bildet noe annerledes: – Håndverkere og entreprenører opplever nedgang i kapasitet og aktivitet av forskjellige grunner, og dette er merkbart i våre proffsentre. I vår B2B-nettbutikk MinOptimera derimot ser vi samme trend som på monter.no. Perioden har vært preget av et økt trykk fra håndverkere som ønsker brukertilgang til MinOptimera, sier han.

I hvilken grad har handelen flyttet seg fra fysisk butikk til nett, og hvilke tilpasninger har dere gjort for å opprettholde handelen?

– Vi har gjort en rekke grep, blant annet oppfordret kundene til å handle med minst mulig fysisk kontakt med våre avdelinger og ansatte. Samtidig har vi økt fokus og kapasiteten på kundeservice, på våre netthandelsløsninger og hjemleveringstjenester mot både profesjonelle og private kunder. Dette har gitt svært positiv effekt på netthandelen. Ordre i nettbutikkene har økt med henholdsvis 25 prosent for MinOptimera og 105 prosent for monter.no målt mot samme uker i fjor. Ser vi bare på perioden fra 12. til 31. mars er vi opp 20 prosent i MinOptimera, og 125 prosent på «Klikk & hent» fra monter.no, sier Fløystad

For veldig mange blir det hjemmepåske i år. Hvilke forventninger har dere til handelen før og i påsken?

– Påsken er normalt en tid hvor trafikken til våre byggevarehus øker betraktelig. Det er vanskelig å si hvordan dette vil bli i år, men vi holder alle byggevarehus åpne. Kjøpemønsteret både på nett og i byggevarehus viser et ganske bredt vareutvalg. I de siste ukene har det gått mye i gulv og terrassebord, samt verktøy og maling. Vi tror mange vil bruke påsken til å sette i gang med typiske utendørsprosjekter, sier Fløystad.

Are Ellingsve, kjededirektør XL-Bygg.

Mesterhuseide XL-Byggs varehus opplever også vekst samlet sett sammenlignet med fjoråret, opplyser kjededirektør Are Ellingsve.

– Det ser foreløpig ut til å holde seg, men vi følger situasjonen tett. Akkurat nå opplever vi at det er god aktivitet i varehusene.

I hvilken grad har handelen flyttet seg fra fysisk butikk til nett, og hvilke tilpasninger har dere gjort for å opprettholde handelen?

– Vi tilbyr hjemkjøring, pakking for kunder som henter, virtuell handlehjelp hvor kunden kan bli med de ansatte på «handletur» over video, og økt rådgivning over telefon og Teams. På en del av anleggene deler vi arbeidsstokken i to arbeidslag som isoleres fra hverandre, slik at ikke alle må i karantene i tilfelle det ene laget får smitte.

For veldig mange blir det hjemmepåske i år. Hvilke forventninger har dere til trafikken handelen før og i påsken?

– Foreløpig ser det ut til å bli bra trafikk i påsken, men det er vanskelig å vite. Kundene ser ut til å ha fokus på de mindre prosjektene de kan gjøre selv, som for eksempel terrasse, maling, utemiljø og mindre oppussingsprosjekter, sier Ellingsve.

Powered by Labrador CMS