Brages Bilforretning

Fra venstre prosjektleder Vidar Hofseth hos byggherrerepresentant Xpro, prosjektleder hos totalentreprenør Emineo Jan Vatnehol og styreleder Nils Eirik Wenaas i Wenaas Kapital.

Bilmerkene BMW, Mini, Toyota og Lexus flytter fra Moaområdet i Ålesund til nesten 6.000 kvadratmeter i Digernes Næringspark 12 kilometer østover.

Fakta

Sted: Digernes Næringspark i Skodje kommune

Prosjekttype: Forretningsbygg for bilhandel

Byggherre: Wenaas Kapital og Brages Eiendom

Arkitekt: Årstiderne frem til rammeløyve, Emineo detaljer videre

Totalentreprenør: Emineo

Byggherrerepresentant: Xpro

Areal: 5.969 kvadratmeter fordelt på tre bygg

Prosjektkostnad: 120 millioner kroner eks. mva.

Rådgivende ingeniører: RIBr: DIB. RIB: Skarstein & Walaker l RIV: Riksheim Consulting. RIE: Acel.

Underentreprenører og leverandører: Stålkonstruksjon: DS Nor lBetongelement: Spenncon lUtførende bygg: Emineo Bygg lElektro: Acel lGrunnarbeid: Busengdal Transport lRør: Fagrør lVentilasjon: Nordvest Miljø lMaler: Nime lFlislegger: Br. Olsen lGulvstøp: Acom lAkrylgulv: Acrylicon lTrapper: Nytrapp lHeis: Heisplan lSystemhimling, glassvegger: Byggmontering Møre lLås og beslag: Låssenteret lVindu: Valumin lSolskjermin: Fasadeprodukter lPorter: Hörmann lTaktekking: Brenne lKjøkken: HTH lLifter, maskiner, utstyr: Naboen Utleie Møre lByggevarer: Byggfag Søvik lBetong: Unicon lGlass-
fasade: H-Produkter lUtstyr til bilverksted: Würth

Det er behov for plass som gjør at den lokale forhandleren av de fire bilmerkene, Brages Bilforretning, tar med seg virksomheten til Digernes Næringspark. Der boltrer de seg nå på en 21 mål stor tomt i det totalt 350 mål store næringsområdet. Dette er en av de større tomtene på området, men ikke den største. Posten har  bygget på en 35 mål stor tomt i nærheten.

BMW og Mini har allerede flyttet inn i et 2.500 kvadratmeter stort nybygg. Bygget inneholder separate utsalg for de to merkene, en bruktbildel og verksted. Sosiale og tekniske rom er lagt til andre etasje som går over deler av bygget. Åpningen var 11. februar.

Også det cirka 500 kvadratmeter store bygget med vaskehall og dekkhotell med plass til 7.700 dekk, er tatt i bruk. Byggingen av det 2.500 kvadratmeter store bygget der Toyota og Lexus skal inn, pågår fortsatt. Her blir det innflytting i mai.

– Sikrer kundeopplevelsen

– Vi trengte en tomt på rundt 20 mål, og det fant vi ikke i Moa- eller Breivika-området. Digernes er blitt et handelsområde, og vi føler oss trygg på beslutningen. Vi er veldig godt fornøyd med anlegget slik det er blitt. Det er funksjonelt for verkstedproduksjon, salg og logistikk. Og ikke minst sikrer det opplevelsen for kundene når de kommer og ser på bilene. Vi har stor tro på å stille ut bilene slik at folk kan komme og se når de skal gjøre et så stort kjøp som en bil er, sier konsernsjef Espen Digernes i Brages Holding. De beholder anlegget på Moa til bruktbiler. Gjennom anlegget i Ålesund selger de cirka 1.650 biler i året.

Selv om bilforhandleren med utbyggingen flytter seg i retning Molde, sier Espen Digernes at dette ikke er en samlokalisering.

– Nei, dette er et sunnmørsanlegg. Vi holder på med en utbygging for BMW også i Molde der vi gjør det samme, flytter ut av sentrum – til Årødalen. Her skal bygget være ferdig i løpet av året.

Investeres for 120 millioner kroner

Wenaas Kapital og Brages Eiendom er byggherre for utbyggingen til 120 millioner kroner eks. mva., inkludert tomt.

Styreleder Nils Eirik Wenaas i Wenaas Kapital sier selskapet så potensialet i beliggenheten rett ved «Møreaksen» på E39 mellom Ålesund og Molde da de gikk løs på å utvikle Digernes Næringspark i 2008.

– I Ålesund- og Moa-området begynner det å bli lite ledig tomteland. I Brusdalen mellom Moa og Digernes er det byggeforbud på grunn av drikkevann. Og byen vokser denne veien. Enkelte mente det var en tøff satsing den gangen vi startet, men vi har hele veien hatt det vi ser rundt oss som et mål, sier Wenaas om satsingen i det som i utgangspunktet var et skogsområde ved et veikryss. Nå er det blitt et stort forretningsområde med handel, kontorer og lett industri. Det første spadetaket ble tatt i 2010. Nå er området 50-60 prosent utbygget.

Påkostet bygg

Bygget til Brages Bilforretning utmerker seg ved å være et påkostet bygg med forseggjorte detaljer.

– Bygget har eiere med sans for detaljer som har visst hva de ville ha. Det er lagt ressurser i detaljer, utforming og materialvalg. Det er blitt en bilforhandler og et bilverksted fra øverste hylle, med lyse og åpne lokaler, mener prosjektleder Vidar Hofseth hos Xpro, byggherrens representant i prosessen.

– Det er fire bilmerker som alle har sitt eget preg og sin egen designstandard. Det har vært strenge føringer hele veien for å tilpasse interiøret bestemte designmanualer, sier Hofseth. Xpro har vært involvert i mange av byggene på Digernes Næringspark.

Har flyttet fjell

Også totalentreprenør Emineo med base i Søvik, et kvarters kjøring nord for næringsparken, har vært involvert i mange av byggene. Prosjektleder Jan Vatnehol tror de har bygget cirka 25.000 kvadratmeter på området til sammen. De kom til en grovplanert tomt der infrastruktur til området var klart.

– For et år siden stod det en fjelltopp der bygget står nå. Den ble skutt bort. Etter noe grunnarbeid plasstøpte vi såle og ringmur, som veggelementer av betong ble plassert på. Veggelementene fra Spenncon er isolerte fasadeelementer. De er 42 centimemeter tykke, med ytter- og innervegg av betong, og med isolasjon mellom. Etasjeskille til sosial del og teknisk rom er hulldekke, forklarer Vatnehol.

– Taket er høyprofilplater med isolasjon og duk, med korrugerte stålplater på toppen.

På utvendig fasade er det malt direkte på betongelementene. Elementene kom ferdig grunnet, så er det malt to strøk. Glassfasadene er produsert av H-Produkter i nabobygden Stette.

El-opplegg for superlader

Innvendig er malt gips det dominerende materialvalget på veggene i kundeareal. Gulvene er dekket med fliser, til og med verksteddelen har fått flis.

– Dette tror jeg er det flotteste salgs- og verkstedssområde for bil i Norge, sier Hofseth.

Byggene blir varmet opp med et luft-vann varmepumpesystem, supplert med noe elvarme. En spesiell detalj knyttet til bygget er at det i parkeringsområdene på utsiden står et titalls ladepunkter for elbil. Utvikling av elteknologi på bil er det tatt høyde for i det elektriske anlegget i bygget.

– Teknisk rom er forberedt for BMWs nye superlader med 150 kW ladeeffekt.