Bilia Follo

Prosjektleder Dan Hermansen hos A Bygg Entreprenør er godt fornøyd med Bilia Follo.

Volvo og BMW har fått et nytt utstillingsvindu og salgssted i Ås. A Bygg Entreprenør har gitt full gass for å levere bilforretningen i løpet av kun ett år.

Fakta

Sted: Ås

Prosjekttype: Handel nybygg

Bruttoareal: 6.757 kvadratmeter

Byggherre: Møller Eiendom

Totalentreprenør: A Bygg

ARK: Meinich Arkitekter

Rådgivere: RIB: Stabil l RIG: Geoteknikk l RIBr: Cowi l RIV: Luva Prosjekt l RIByFy: AFRY Norge

Underentreprenører og leverandører: Grunnarbeider: Turhus Maskin l Pelearbeider: Entreprenørservice l Gulvstøp: Primekss l Råbygg: Norske Bæresystemer l Rekkverk: Midthaug l Tømrer: Viken Bygg og Eiendom l Petal-fasade: Arealbygg l Fasadedetaljer: Metaweld l Sandwich-fasade: Straye Stålbygg l Glassfasader: H-fasader GlassTeam l Solavskjerming: Kvint Blendex l Taktekker: Paul Messa l Porter: ASSA Abloy Entrance Systems Norway l Branngardiner og -porter: Jet Bramo l Himling/Kontorfronter: System 1 l Maler: ATG l Flislegger: Leif Runars l Branntetting: Firesafe l Kjøkken: HTH l Lås og beslag: Lexow Låsservice l Rørlegger/Ventilasjon: Assemblin l Elektro: AA Elektro Installasjon l Heis: Orona Norway l Oppmåling: Solli & Hoff l Gjerder, porter: Allsikring

– Terningkast seks, slår plassjef for Volvo i Bilia Follo, Fred Stenseth, fast.

I spesifikt utformede lokaler som hvor som helst i verden ville vært gjenkjennelige som forhandlingslokaler for Volvo, har Stenseth og kollegene akkurat flyttet inn. Ned gangen og på andre siden av bygget har BMW tatt i bruk like særdesignede lokaler.

I underetasjen har begge bilforhandlerne verksteder og bruktbilutsalg. Rundt bygget står en drøss biler parkert. Bilia Follos nye lokaler er kun 850 meter fra den gamle lokasjonen, men de har kommet langt i å løfte kvaliteten på bygget.

I løpet av kun ett år har A Bygg Entreprenør levert et funksjonelt bil-mekka på Follo.

– Vi er strålende fornøyde med bygget. Bilia har allerede spurt oss om et prosjekt til, så det virker som om leietaker er godt fornøyd også. Det har vært svært lite feil og mangler ved overlevering, og stort sett alle punkter er lukket. Prosjektet er bygget på kort tid, levert som planlagt og innenfor de gitte rammene. Selv synes jeg det har blitt et utrolig fint bygg, og til å være bygget som et lager-bygg, har det blitt arkitektonisk veldig flott med store glassfasader og fin belysning. Dette er nok blant de fineste byggene jeg har bygget, sier prosjektleder Dan Hermansen i A Bygg Entreprenør.

Gård og grunn

Entreprenøren signerte kontrakt med byggherre Møller Eiendom i november 2018, og allerede første arbeidsdag i det nye året 2019, var de på plass med gravemaskin på tomten ved siden av Møller Bil.

– Det var en gammel jordbrukseiendom her, så vi kom til en klassisk Vegvesen-miks av gress og ugress, men ingen forurensing i grunnen, forteller Hermansen.

Grunnforholdene har dog vært utfordrende for entreprenøren. Bygget er pelet til fjellet, som skråner fra øst til vest under tomten. På østsiden er det omtrent 14 meter ned til fjellet, men i andre enden av bygget er det hele 40 meter ned. I tillegg består grunnen av kvikkleire og bløt gjørme, og A Bygg endte opp med å bruke 50 prosent mer peler enn de først hadde forutsatt for prosjektet.

– Vi ble litt forsinket på grunn av grunnforholdene, bekrefter Hermansen.

Til tross for utfordrende start forteller prosjektlederen at de har hatt god kontroll på fremdriften i prosjektet.

– Det har blitt et bygg av det, og vi har levert som planlagt. Vi overleverte 15. januar i år, så det har vært stram fremdrift, sier han.

Solid konsept

Bilia Follo står på fritt peledekke, og har et bæresystem i stål. Veggene er bygget med sandwichelementer, og det er hulldekker mellom verkstedetasjen under og butikklokalene på toppen. Bygget er i energiklasse A, og dekker en del av oppvarmingsbehovet med åtte geobrønner på omtrent 300 meter hver.

– Dette er en type bygg som A Bygg er gode på, med stål, hulldekker og sandwichelementer. Tradisjonelt bygger vi lager- og logistikkbygg, men her er det også pimpet litt opp basert på konseptene og designkravene til BMW og Volvo, sier prosjektlederen.

Blant annet har bygget store glassfasader og store spenn uten søyler.

– Glassene er så store som det omtrent er mulig å produsere. De største av dem er nesten ni kvadratmeter store. I utgangspunktet var glassfasadene tegnet som ett glass på 22 kvadratmeter, men det går ikke an å lage så store trelags vinduer, forteller Hermansen.

Funksjonelt bygg

A Byggs ekspertise på bygging av store lagerhaller har også kommet godt med for å få til store spenn i bygget, slik at man unngår søyler.

– Stål- og sandwichbygg med kort byggetid, store volumer og store spenn er noe vi er gode på. Verkstedene har fritt spenn på nesten 23 meter uten søyler, fordi at man av erfaring vet at bileierne ofte vil kjøre inn i søyler når de kjører inn bilene sine. Det er gigantiske stålsøyler i taket for å unngå søyler i lokalene, forteller Hermansen.

Byggherre Møller Eiendom sier seg i likhet med entreprenøren godt fornøyd med prosjektet.

– Vi er fornøyde med A Bygg, med bygget og med leietaker. Vi har fått en funksjonelt bygg, bekrefter prosjektleder Aleksander Næss hos Møller Eiendom.

Entreprenøren har hatt en sorteringsgrad på litt over 80 prosent i prosjektet, og har på det meste hatt mellom 40 og 50 mann i sving. En kuttskade i en finger er prosjektets eneste fraværsskade.

Tomten er utformet med egen overvannshåndtering, og en dam på området skal kunne håndtere opp til 300 kubikkmeter regnvann fra taket og omtrent 8.050 kvadratmeterasfaltert areal med totalt 212 utendørs parkeringsplasser på Bilia Follo. Dette har blant annet stilt krav til nøye utforming av tomten med tanke på høyder og fall, men prosjektleder Hermansen forteller at de har løst utfordringen greit.