ID. Buzz Cargo. Foto: Volkswagen

ID. Buzz Cargo. Foto: Volkswagen

Avduket ID. Buzz Cargo i Oslo

Onsdag fikk ID.-familien to nye medlemmer da ID. Buzz og ID. Buzz Cargo ble avduket i Oslo.

– Vi har stor tro på at ID. Buzz og ID. Buzz Cargo vil treffe mange segmenter, sier direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy Håkon Wirak i en pressemelding.

Etter flere år med planlegging og utvikling, og nesten like mange år med spekulasjoner, hadde Volkswagens nye flerbruksbil ID. Buzz verdenspremiere onsdag kveld. Bilen kommer både som elektrisk personbil og elektrisk varebil.

ID. Buzz er en relansering av folkevognbussen som var svært populære i flere tiår og etter hvert ble et ikon.

Direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy i Norge, Håkon Wirak, har stor tro på at ID. Buzz vil gjøre det enklere for flere å velge et nullutslippskjøretøy.

Foto: Volkswagen

Foto: Volkswagen

– Norge er et viktig marked for Volkswagen. Som flerbruksbil er ID. Buzz skreddersydd for flere markedssegmenter. Det er en perfekt bil for de som setter pris på god kjørekomfort kombinert med mye plass. Men det er også en bil vi tror vil treffe mange i varebilsegmentet, som ønsker å ta et bevisst valg ved å kjøre en nullutslippsbil med rikelig med plass til både verktøy og annet utstyr, sier han i meldingen.

Forhåndssalget av ID. Buzz og ID. Buzz Cargo åpner før sommeren, og de første bilene vil etter planen rulle rundt på norske veier før nyttår.

Volkswagen har de siste årene satset tungt på et fullelektrisk bilsegment med sine ID.-modeller. ID. Buzz og ID. Buzz Cargo blir familiemedlem nummer 6 og 7.

– ID. Buzz Cargo blir vårt virkelige inntog i elektrifiseringen av nyttekjøretøysegmentet. Ved å bruke Volkswagens MEB-plattform får vi en bil som er bygget som elbil fra bunnen av med de fordelene dette gir, sier Wirak.

Håkon Wirak, direktør Volkswagen Nyttekjøretøy. Foto: Volkswagen

Håkon Wirak, direktør Volkswagen Nyttekjøretøy. Foto: Volkswagen

– Personbilutgaven av ID. Buzz kommer i første omgang med fem seter. Senere vil den komme med seks seter, og det vil også komme en lengre modell med seks og sju seter. ID. Buzz Cargo kommer med tre seter, et lasterom på nesten 4 kubikkmeter og bakhjulstrekk.

Begge utgavene av ID. Buzz blir lansert i høst med et høyvoltbatteri på 77 kWh netto (82 kWh brutto). På lynladestasjoner (DC) kan begge modellene av ID. Buzz lade med inntil 170 kW effekt. Det skal gjøre det mulig å lade batteriet fra 5 til 80 prosent på rundt 30 minutter.

– Nye ID. Buzz og ID. Buzz Cargo blir overlevert til kunder karbonnøytralt. Det betyr at utslipp som ikke kan unngås blir kompensert for. Det gjelder utslipp ved fabrikken i Hannover, i produksjonen av moduler i Volkswagengruppens komponentproduksjon og transporten frem til europeiske kunder, heter det i meldingen.

 

ID. Buzz og ID. Buzz Cargo. Foto: Volkswagen

ID. Buzz og ID. Buzz Cargo. Foto: Volkswagen