Slik er Bussveien tenkt gjennom Tjensvollkrysset, med såkalt parallellført konsept der Bussveitraséen går adskilt til venstre, og øvrig blandet biltrafikk til høyre.
Slik er Bussveien tenkt gjennom Tjensvollkrysset, med såkalt parallellført konsept der Bussveitraséen går adskilt til venstre, og øvrig blandet biltrafikk til høyre.Rogaland fylkeskommune

Asplan Viak skal planlegge ny etappe av Bussveien

Asplan Viak har fått oppdraget med å planlegge Bussveien fra Mosvatnet, via Sundekrossen, til Kvernevik.

– Nå er vi endelig i gang med planleggingen av den neste lange strekningen av Bussveien, som går fra Mosvatnet til Kvernvik. Asplan Viak har fått oppdraget med en totalverdi på 67,8 millioner kroner, i hard konkurranse med fem andre tilbydere, sier Anne Margrethe Skretting, seksjonsleder for Bussveien 1 i en pressemelding fra Rogaland fylkeskommune.

Dette er hovedtrekkene langs strekningen:

  • Mellom Mosvatnet og Sundekrossen blir det såkalt parallellført Bussvei, det vil si at bussene kjører i to separate filer på den ene siden og annen trafikk i to separate filer på den andre siden.
  • Mellom Sundekrossen og Kverntorget blir det midtstilt bussvei, som vil si at bussene kjører i to filer midt i veibanen, mens annen trafikk kjører på hver sin side.
  • Fra Kverntorget til Kvernevik Ring blir det mindre oppgradering av eksisterende vei, som for eksempel kryssutbedring ved Kverneviksveien og Kvernevik Ring, etablering av nye stasjonsområder, inkludert endestasjon på Hammeren og etablering av fortau på deler strekningen.

Det er lagt opp til en forholdsvis optimistisk fremdrift med andregangs behandling første kvartal 2026.