Seks entreprenører leverte tilbud, og kontrakten gikk til det danske selskapet E. Pihl & Søn AS.
Signeringen av kontrakten på veg og tunnelarbeidet markerer starten på prosjektet E6 Hålogalandsbrua. Kontrakten har en verdi på 375 millioner og inneholder:
Bygging av 1,4 kilometer veg på Narvik-siden
Ornestunnelen på 270 meter
Bygging av 3,5 kilometer veg på Øyjord
Storlikolltunnelen på 330 meter
Trældaltunnelen på 1,1 kilometer
Bergrom for forankring av brua
Arbeidet settes i gang tidlig i 2013 og kontrakten skal være ferdig innen høsten 2016.
Før byggearbeidene med Hålogalandsbrua kan starte, må det lages veg og tunneler slik at anleggsmaskiner kommer til der det skal bygges bruhodene. I tillegg er dagens veg på Øyjord ikke egnet for anleggstransport, og det er derfor viktig at arbeidet med ny veg kommer i gang så raskt som mulig.
Ifølge Statens vegvesen vil publikum merke at det blir en del anleggstrafikk. Dette gjelder spesielt i området der Trældaltunnelen kommer.
- Her må vi til å begynne med sprenge tett inntil dagens veg, og på grunn av sikkerheten blir det derfor nødvendig å stenge vegen i kortere perioder, skriver vegvesenet på sine nettsider.
Neste delkontrakter som lyses ut vil være de som dreier seg om byggingen av selve Hålogalandsbrua. Kontraktene handler om henholdsvis betongarbeider og stålarbeider, og det planlegges å lyse ut disse parallelt. Går alt etter planen vil disse lyses ut i tidlig i 2013.