Viktig informasjon om vikarbyrådirektivet

BNL har utarbeidet en oppsummering av konsekvenser og bestemmelsene når det gjelder iverksettelsen av vikarbyrådirektivet fra nyttår.

– Det er viktig å påpeke blant annet at LO og NHO er enige om at tariffavtalens bestemmelse om samme lønns- og arbeidsvilkår skal ha samme meningsinnhold som Arbeidsmiljøloven § 14-12a, sier Siri Bergh, direktør for Arbeidsgiverpolitikk og HMS i BNL.

1. De viktigste konsekvensene av direktivet
Stortinget har innført vikarbyrådirektivet i Norge. Det får konsekvenser for innleievilkårene når bedrifter i bygge – og anleggsnæringen leier inn arbeidstakere fra vikarbyråer. Innleide arbeidstakere skal likebehandles med ansatte i innleiebedriften når det gjelder lønns- og arbeidsvilkår.

Endringene er innført i arbeidsmiljøloven og gjelder alle bedrifter. Bestemmelsene trer i kraft 1. januar 2013. I tillegg er det bestemmelser om innleie i tariffavtalene ved tariffrevisjonen i 2012. Det får betydning for BNLs medlemmer som er bundet av en tariffavtale. Det er derfor viktig for alle bedrifter som benytter innleid arbeidskraft å være oppdatert på hva som gjelder etter årsskiftet.

LO og NHO er enige om at tariffavtalens bestemmelse om samme lønns- og arbeidsvilkår, skal ha samme meningsinnhold som Arbeidsmiljøloven § 14-12a.

I denne informasjonen redegjør vi for bestemmelsene.

Kort oppsummert er de viktigste konsekvensene av direktivet følgende:

Vikarbyrådirektivet gjelder bare ved innleie fra bemanningsforetak (ofte omtalt som vikarbyrå), altså virksomheter som har til formål å leie ut arbeidskraft, jf. AML. § 14-12.

Innleie fra bemanningsforetak er fortsatt bare lovlig dersom innleieselskapet ville ha hatt et lovlig grunnlag for å ansette den innleide midlertidig. I virksomhet som er bundet av tariffavtale kan arbeidsgiver og tillitsvalgte inngå skriftlig avtale om innleie, AML § 14-12 nr. 2.

Den innleide skal minst sikres de vilkår som ville kommet til anvendelse dersom innleid arbeidstaker hadde vært ansatte i innleievirksomheten.

Det er utleieselskapet som er ansvarlig for å betale den utleide minst samme lønn som de fast ansatte hos innleier. Dersom utleieselskapet ikke gjør det, er innleieselskapet solidarisk ansvarlig for å betale den innleide slik lønn.
Det innføres nye regler om innsyn og drøftelser med tillitsvalgte.

2. Likebehandlingsprinsippet
2.1 Innledning
Likebehandlingsprinsippet er sentralt i direktivet. Det betyr at innleide minst skal sikres de vilkår som ville kommet til anvendelse dersom de ”hadde vært ansatt hos innleier for å utføre samme arbeid”, jf. AML.

§ 14-12 a (1). Fastsetting av godtgjørelsen bygger på en hypotetisk situasjon.

Det kan være veiledende i fastsettingen å likestille innleide med midlertidig ansatte hos innleier.

En fremgangsmåte er også å kategorisere grupper av ansatte i forhold til det arbeid de rent faktisk er innleid for å utføre, deretter å definere hvilke lønns- og arbeidsvilkår de skal sammenlignes med.

Det må også gjøres en individuell vurdering. Innleide arbeidstaker skal ha godtgjørelse basert på sine kvalifikasjoner; ansiennitet, kompetanse og lignende. Avvik må ha saklig grunnlag.

Det er fortsatt utleier som er arbeidsgiver for innleid arbeidstaker. Innleiers lønnsfastsetting blir grunnlaget for lønnen som utleier skal lønne de innleide med. Samtidig blir det del av faktureringen fra vikarbyrået.

Hvilke lønns- og arbeidsvilkår som gjelder kan følge av lov, forskrift, tariffavtale eller andre bindende bestemmelser som gjelder i innleievirksomheten.

2.2 Likebehandlingsprinsippets omfang
2.2.1 Lovbestemmelsen
Ny § 14-12 a (1) i AML. fastslår at likebehandlingen skal omfatte:

a) arbeidstidens lengde og plassering,

b) overtidsarbeid,

c) varighet og plassering av pauser og hvileperioder,

d) nattarbeid,

e) feriefritid, feriepenger, fridager og godtgjøring på slike dager, og

f) lønn og utgiftsdekning.

2.2.1 Pensjon og forsikring
Pensjon er ikke omfattet av likebehandlingsprinsippet.

NHO er av den oppfatning at forsikringer ikke er vederlag for arbeid og heller ikke et kollektiv gode av fysisk karakter og faller dermed utenfor likebehandlingsprinsippet.

2.2.2 Lønnsbegrepet
Lønn er i denne sammenheng alt vederlag for arbeid. Det omfatter all ordinær lønn (herunder i naturalia), kompetansetillegg og personlige tillegg basert på erfaring, for eksempel tillegg for overtid og ubekvem arbeidstid, skift og smusstillegg. Provisjonsavlønning og akkordlønn er omfattet dersom avlønningsmåten er vanlig i den aktuelle bransje. Fordi akkordarbeid er vanlig i bygge- og anleggsnæringen går innleid arbeidstaker inn i bedriftens akkordlønnssystem dersom de er kvalifisert for akkordarbeid. Innleide har ikke krav på å gå inn i et akkordlag.

Videre er også utgiftsdekning gjenstand for likebehandlingsprinsippet etter de samme retningslinjer for innleide som for innleievirksomhetens faste ansatte. Dersom utleier dekker deler av utgiftene, for eksempel arbeidstøy, skal innleide ikke ha dobbelt opp.

2.2.3 Andre goder
Vikaren skal ha samme tilgang til felles goder og tjenester hos innleier som virksomhetens egne arbeidstakere, med mindre objektive grunner tilsier noe annet, jf. AML. § 14-12 a (2).

NHO tolker bestemmelsen i forhold til EU direktivet hvor felles goder og tjenester er definert til å være et fysisk gode av kollektiv karakter.

Dette kan gjelde personalbarnehage, tilgang til treningsfasiliteter eller treningskort, transport organisert av arbeidsgiver, etc., på samme vilkår som for de fast ansatte i innleievirksomheten. Her kan nok en del kunne unntas av praktiske årsaker, særlig for kortere vikariater.

I nytt AML. § 14-1 annet punktum, er det også fastslått at innleide skal få opplysninger om ledige stillinger i innleiebedriften på samme måte som de fast ansatte får, og i nytt AML. § 14-12 tredje ledd fremgår det at lovlig fravær ikke skal trekkes fra ved beregningen av 4-årsperioden i forhold til krav om fast ansettelse.

3. Reglene om håndheving
For å sikre etterlevelsen av likebehandlingsprinsippet har bedriften som leier inn plikt til å sørge for at utleier har de opplysningene som behøves for å kunne fastsette riktig lønn.

Ny AML. § 14-12 b fastslår at innleievirksomheten har opplysningsplikt overfor både den innleide og bemanningsforetaket / vikarbyrået, og at sistnevnte har opplysningsplikt overfor innleier. Det fremgår av AML. § 14-12 b (5) at plikten bare omfatter vilkår som er nevnt i AML. § 14-12 a (1), altså de momenter likebehandlingen skal omfatte.

Videre kan de tillitsvalgte hos innleier kreve opplysninger fra bemanningsforetaket / vikarbyrået.

Opplysningsplikten er kombinert med taushetsplikt, og at de bare kan anvendes til å sikre at likebehandlingskravet blir overholdt. Departementet foreslår straffeansvar for tillitsvalgt i forslag til forskrift.

Tidligere var det utelukkende bemanningsforetaket den innleide kunne kreve sin lønn fra. Dette endres nå, idet AML. § 14-12 c fastslår at innleiebedriften ”hefter som selvskyldnerkausjonist” for alle lønnsytelser den innleide har rett på. Med andre ord er innleiebedriften solidarisk ansvarlig med bemanningsforetaket / vikarbyrået for lønnsytelsene direkte overfor den innleide.

I de tilfeller innleiebedriften blir gjort ansvarlig for lønnskrav etter regelen, vil den kunne kreve regress av bemanningsforetaket. Solidaransvaret gjelder imidlertid ikke etter at konkurs eventuelt er åpnet i bemanningsforetaket.

4. Ikrafttreden
Reglene blir satt i kraft i 2 etapper.

Selve likebehandlingsprinsippet (ny AML. § 14-12 a), reglene om opplysningsplikt (ny AML. § 14-12 b), og reglene om informasjon om stillinger og beregning av 4-årsregelen, trer i kraft den 1. januar 2013.

Regelen om solidaransvar mellom bemanningsforetaket og innleievirksomheten (ny AML. § 14-12 c) trer derimot først i kraft den 1. juli 2013. Siden regelen medfører at innleiebedriften i motsetning til tidligere kan bli ansvarlig for den innleides lønn, er det tenkt at en noe lengre omstillingstid var påkrevet for at partene kunne innrette sine avtaler i tråd med det nye regelverket.

5. Omfanget av opplysningsplikten
Bedrift som leier inn skal gi bemanningsforetaket de opplysninger som er nødvendig for at bemanningsforetaket skal kunne ivareta kravet om likebehandling.

På samme måte plikter bemanningsforetaket å gi innleier opplysninger til innleier om hvilke lønns- og arbeidsvilkår som er avtalt med innleid arbeidstaker. Det er viktig at innleier følger opp overfor bemanningsbyrået.

BNL anbefaler derfor BNLs medlemsbedrifter å ha tett og god dialog med vikarbyråene og å involvere tillitsvalgte på et tidlig tidspunkt.

NHO/BNL har spørsmål og svar om innleie på hjemmesiden