SAS mangler ja fra én fagforening

SAS-ledelsen manglet mandag formiddag avtale med bare én av fagforeningene, danske Cabin Attendants Union, for å komme i mål.

Fakta om kutt hos SAS

* SAS la mandag fram den omfattende spareplanen 4 Excellence Next Generation til 6 milliarder svenske kroner.

* SAS vil få inn 3 milliarder kroner ved å selge flyselskapet Widerøe og bakkeselskapet SAS Ground Handling. Selskapet kvitter seg også med eiendommer ved flyplassene og selger flymotorer.

* Innsparing på 3 milliarder svenske kroner tas ut i personalkostnader, det vil si bemanningskutt, nye pensjonsordninger og utsetting av tjenester.

* Antall ansatte skal ned med rundt 6.000 personer. Nedbemanningen omfatter salg av datterselskaper og tjenesteutsetting. Dersom planen gjennomføres, vil SAS sitte igjen med 9.000 ansatte.

* Administrasjonen samles i Stockholm. Administrasjonen kuttes med 800 årsverk.

* De ansatte får ny kollektivavtale. Lønnen reduseres i gjennomsnitt med 12 prosent, og de fleste flyttes fra ytelsesbasert pensjon til innskuddspensjon.

* Konsernsjef Rickard Gustafson kutter egen lønn med 20 prosent. Andre i ledelsen får lønnskutt på 15-17 prosent.

Konserndirektør: 50 prosents sjanse for at vi lykkes

Konserndirektør for salg og markedsføring Eivind Roald i SAS mener selskapet har 50 prosents sjanse for å lykkes.

– Men jeg vil gjerne legge til at vi bare har ett mål for øye, det er selvsagt å få en løsning, sier Roald til Aftenposten.

Konserndirektøren har ifølge avisen sittet tett på forhandlingene i København søndag kveld.

– At vi finner en løsning, fortjener alle våre 27 millioner passasjerer. Det er de vi lever av, sier han.

Flyselskapet har sagt de skal ha en løsning på plass i løpet av søndagen, og at midnatt er siste frist.

SAS-pilotene i både Norge, Danmark og Sverige sa natt til mandag ja til nye avtaler. Drøyt åtte timer etter den opprinnelige fristen ved midnatt kunne også Norsk Kabinforening bekrefte at en avtale var på plass.

– Vi har signert en avtale for noen få minutter siden. Vi skal nå gå gjennom avtalen i styret og deretter informere våre medlemmer om innholdet, sier nestleder Espen Pettersen i Norsk Kabinforening til NTB rett etter klokka 8.30.

Han sier at foreningen har måttet gi etter på absolutt alle områder.

– Vi er med på å redde arbeidsplassene til våre kolleger og redder SAS, men vi kommer til å føle dette på kroppen, det blir tøft, sier Pettersen.

Kom SAS i møte
De norske SAS-flygernes forening (NSF) har kommet SAS i møte på så godt som alle områder, sier leder Jens Lippestad.

– Vi har fått kuttet et beløp tilsvarende én månedslønn og har gått med på å jobbe 8 prosent mer. Dette har vært en meget uvanlig forhandling. SAS-ledelsens diktat nektet vi å godta. Vi har kjempet for en reell forhandling. Det er ikke det vakreste som har skjedd i skandinavisk arbeidsliv, dette her. Pilotene blir 30 prosent billigere fordi vi skal tjene mindre og jobbe mer, sier Lippestad, som ikke legger skjul på hva han mener om framgangsmåten, sier han.

Provosert
– Vi er provosert over prosessen. Ledelsen har lagt fram et ultimatum, en trussel, og dette har vært en planlagt, gjennomtenkt strategi for å for gjennom ting de ikke ville klart med forhandlinger, sier Lippestad.

Etter knapt å ha sovet på tre døgn skal han mandag til Norge for å informere medlemmene om den nye avtalen.

– Jeg er glad for at vi er kommet til enighet, men dette er en prosess som har skapt sår. Det tar tid å bygge opp de gode relasjonene igjen, men nå må vi begrave stridsøksen og se framover, sier NSF-lederen.

Fra ytelse til innskudd
Nestleder Rune Sundland i NSF opplyser at pensjonen er endret fra ytelsespensjon til innskuddspensjon, noe som blir betydelig rimeligere for SAS.

– Vi reduserer pensjonsutgiftene til SAS med over en milliard, sier han.

– Vi kutter godtgjørelser tilsvarende én månedslønn. Vi fjerner de fem øverste trinnene på lønnsstigen. Vi byr på mellom 7 og 8 prosent mer arbeidstid. Og vi har gjort ting i avtalen slik at vi blir mer fleksible enn før.

Må tro på ledelsen
Fagforeningen til de tidligere Braathens-pilotene i SAS, SAS Scannor Flygerforening (SNF), var de første til å underskrive ny avtale med SAS-ledelsen.

– Vi har sagt ja til å være med på innsparingene som må på plass, bekrefter leder i SNF, Jan Levi Skogvang, overfor NTB.

Avtalen ble undertegnet klokken 5.30 mandag morgen.

– Avtalen inneholder innsparinger på både lønn og pensjon. Vi må bare tro på ledelsen når de sier dette kan redde selskapet, sier Skogvang.