Etter en terrorøvelse i Oslo i 2006 konkluderte Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) med at det er «en utfordring å ha oversikt over tilgjengelige kapasiteter og å utnytte disse på en effektiv måte».
Likevel er det nå, seks år senere, fortsatt ikke noe lovbestemt regelverk for å håndtere terror- og sabotasjeangrep mot jernbanen. Ei heller er det noe formelt tilsyn på området, skriver Bergens Tidende.
Seniorrådgiver Eivind Moe i Samferdselsdepartementet understreker imidlertid at Jernbaneverket og NSB har beredskapsplaner, og at forskriftsarbeidet er igangsatt for å tydeliggjøre kravene.
Regelverket skal sørge for at aktørene på jernbaneområdet kan takle et omfattende terror- eller sabotasjeangrep på tog eller t-bane i Norge.
Men Statens jernbanetilsynet som er blitt pålagt av departementet å utarbeide forskrifter for terrorsikring, mener at de mangler både kompetanse og ressurser til arbeidet, skriver avisen.
Likevel skal jernbanetilsynet etter planen være ferdig med det nye, omfattende regelverket til sommeren.