Jon Sandnes
Adm.dir. Entreprenørforeningen - Bygg- og Anlegg (EBA)
Andre gjestekommentatorer
Baard Schumann, Selvaag Bolig
Egil Skavang, Arkitektbedriftene
Knut Jonny Johansen, Faveo prosjektledelse
Frode Nilsen, LNS
Johan Arnt Vatnan
Terje R. Venold, Veidekke
Terje Moe, Gustavsen, Statens vegvesen
Petter Eiken
Peter Gjørup, NCC
Anne Marit Bjørnflaten, Ap
Jon-Erik Lunøe, OBOS Prosjekt
Ole Wiig, NSW
Steinar Gullvåg, AP
Bjørn-Erik Øye, Prognosesenteret
Morten Christensen, MajaTeknobygg
Hanne Rønneberg, SINTEF Byggforsk
Stein Tosterud, Unicon
Sven Chr. Ulvatne, Backe Bygg
Trygve Slagsvold Vedum, Sp
Elisabeth Enger, Jernbaneverket
Jan Eldegard, byggutengrenser.no
Jon Sandnes, EBA
Kyrre Olaf Johansen, Entra
Øyvind Halleraker, Høyre
Trond Johannesen, MEF
Martin Mæland, OBOS
Liv Kari Skudal Hansteen, RIF
Frank Ivar Andersen, Byggmesterforbundet
Kim Robert Lisø, Skanska Teknikk
Tale Halsør, ZERO
Thor Eek, NBBL
Morten Lie, Direktoratet for byggkvalitet
Per Arne Bakken, Nordbohus
Øyvind Skarholt, Byggevareindustriens Forening
En optimal utbygging av nye boligområder og en nødvendig næringsutvikling i tråd med dette, løses best ved at man får en raskere og smartere utbygging av infrastruktur.
I det sentrale østlandsområdet er tunnelkapasitet under Oslo, Intercitytriangelet fullt utbygget innen 20 år, en Ringeriksbane og ny infrastruktur til Fornebu, nøkkelen til å møte befolkningsveksten. Det innebærer en nødvendig fortetting langs eksisterende banelinjer og langs de nye banetrasene som må bygges ut i et 20 års perspektiv. En fortetting i Oslo er fullt mulig å gjøre, samtidig som man ivaretar hensynet til gode bomiljøer. Men da må også nødvendig veier bygges, slik at de som skal bo på disse områdene ikke tvinges inn på et eksisterende veinett som allerede er sprengt.
Løsningen er en optimal infrastrukturutbygging de neste 20 årene for å sikre bo og næringsutvikling. For å få til dette, slik etatenes forslag til Nasjonal Transportplan (NTP) i stor grad legger opp til, må det en nasjonal dugnad til.
Den nasjonale dugnaden handler om å skape mer effektive planprosesser, slik at tiden det tar å planlegge en vei- eller banetrase reduseres vesentlig. Finansiering må sikres for å skape nødvendig forutsigbarhet for utbyggere av infrastruktur, men også til aktører som skal bygge boliger og næringsbygg langs infrastrukturlinjene. Så, til sist, er det nødvendig med en tett dialog med leverandørindustrien slik at optimale gjennomføringsmodeller velges for å sikre nødvendig kompetanse og kapasitet for økt infrastrukturbygging.
Entreprenørforeningen – Bygg og Anlegg (EBA) er bekymret når vi ser at flere politikere trekker i gang en debatt der bruk av dyrket jord settes opp mot justering av markagrensen. En slik debatt er unødvendig da verken dyrket jord eller markagrensen trenger å settes under press. I tillegg vil den avspore debatten rundt de nødvendige grep som kreves for å få bygget tilstrekkelig boliger og utviklet nødvendig næringsaktiviteter.
Skal vi utvikle Østlandet og Stor-Oslo, må hensyn til gode bomiljøer, effektiv transport og miljøvennlige bygg, stå i sentrum. Stor-Oslo har nok areal til å satse på en fornuftig fortetting lang trafikk knutepunkter og banelinjer vi allerede har. Eksempler her er langs ny Kolsåsbane (Oslo og Bærum) som nå utvides for milliarder, Lillestrøm området, Drammen, Lier, og Asker. Nå er Follobanen under planlegging og vil, når den står ferdig, åpne for mange områder for utbygging av så vel bo- og næringsområder. Videre har vi noen store nærområder som mangler effektiv infrastruktur, her tenker vi på f.eks. på Fornebu og Hønefoss. Med andre ord: Vi har plass og muligheter nok. Men har vi verktøyet?
Med en komplett utbygging av Intercity triangel innen 20 år og effektiv tunnelkapasitet under Oslo, har politikerne lagt det viktigste grunnlaget for å møte befolkningsveksten. Da kan en familie bo flere mil utenfor Oslo sentrum, bygge etter behov og lommebok på en rimeligere tomt og allikevel ha en effektiv til og fra reise fra bosted til arbeid. Alt dette er innen rekkevidde. Første skrittet for å komme dit, er politisk vilje til å innføre raskere og smartere planprosesser. Og at politikerne fører debatt om det som virkelig betyr noe.
- Nøkkelord
- Gjestekommentarer