Glad for transportløsning

I likhet med NHO og mange andre er også vi svært fornøyd med at den håpløse lagmannsrettsdommen i Sverige om å nekte større norske vogntog om å krysse grensa til Sverige, nå er satt til side. Dette famøse byråkratiske svenske utspillet har sitt utspring i EUs rigorøse regelverk fra 1996 som sier at vogntog brukt internasjonalt skal være på maks 40 tonn.

Men da tar man ikke hensyn til at de nordiske land har brukt et unntak i EU-regelverket som gjør det mulig å ha egne vektregler.

NHO Logistikk og Transport er glade for at store norske vogntog igjen kan krysse grensen til Sverige. Tidligere i sommer ville svenskene stoppe norske vogntog på over 40 tonn. Da reagerte Erling Sæther, direktør for næringspolitikk i NHO Logistikk og Transport, og tok opp saken. Nå skryter han av den politiske ledelsen i Samferdselsdepartementet som raskt gikk videre til svenskene. Også på politisk plan i Sverige skjønte man problemet, og det ble omgående satt inn tiltak for å gjøre det mulig å løse saken slik at norske lastebiler på opp mot 60 tonn igjen fritt kan krysse grensen.

Det at de store norske bilene ble stoppet på grensa, resulterte i store bøter. Kostnadene ved å måtte kjøre tre biler i stedet for to er også mye større. Fagsjef Sindre Finnes i Norsk Industri sier til Nationen at noen norske transportbedrifter kunne ha fått en kostnadsøkning på 25–30 prosent dersom svenskene ikke hadde gitt seg.

Nå kan både de som driver tømmertransport, sement- og mørteltransport, byggevarer og alle andre varer puste lettet ut. Også i byggenæringen gleder man seg over at en byråkratisk nøtt er løst. Men det er mange igjen.

Vi støtter derfor fullt ut NHOs initiativ overfor næringsmisteren om at han må fortsette arbeidet med å redusere det norske byråkratiet.

Ellers ser vi frem til den oppvasken vi nå får i politiet. Kanskje den helt nødvendige omorganiseringen som nå kommer også gjør at politiet kan oppklare langt flere av de sakene som byggenæringens bedrifter melder inn hvert årt. De er vanligvis blitt henlagt.

Politiet har utviklet seg til en byråkratisk og tildels fagforeningsstyrt institusjon. Det må mye arbeid til for at politiet igjen skal få folkets tillit.