Den skyhøye regningen var et resultat av ringing, teksting og ikke minst store mengder datatrafikk, ifølge Bergens Tidende.
Nordmannen har klaget til Brukerklagenemden for elektronisk kommunikasjon, uten å få medhold. Årsaken er at han flere ganger i løpet av det skjebnesvangre døgnet ble varslet om at regningen kom til å bli høy.
Både da databruken passerte 700, 1.500, 3.900 og 30.000 kroner ble bedriftskunden varslet av Telenor. Men han valgte å oppheve sperren som vanligvis begrenser regningen i utlandet.
I fjor behandlet Brukerklagenemden for elektronisk kommunikasjon 20 klager fra folk som mener de har fått for høye mobilregninger etter utenlandsopphold. Omtrent halvparten fikk ikke medhold.
– Mobilbruk i utlandet er helt og holdent ditt eget ansvar. Det er kun når det er noe fysisk feil med telefonen at man kan få medhold, men å bevise en teknisk feil er ikke lett, sier regiondirektør Pia Kleppe Marken i Forbrukerrådet til Bergens Tidende.
- Nøkkelord
- Forbruker
- Varsku her