Oppfylling av NTP på stedet hvil

- Maskinentreprenørenes Forbund (MEF) savner en ytterligere reduksjon av etterslepet på Nasjonal transportplan 2009-2013, sier MEFs administrerende direktør Trond Johannesen.

MEF konstaterer at regjeringen bevilger 160 millioner kroner ekstra til vegformål. Halvparten settes av til uforutsette vegformål som utbedringer etter ras og flom på riksvegnettet, og Oslofjordtunnelen RV. 23 får 40 millioner kroner til forbedring av sikkerheten etter brannen i 2011. 40 millioner kroner er ekstramidler til tiltak for bedre trafikksikkerhet. Jernbanen får 200 millioner kroner til utbedringer etter ras og flom og til brannverntiltak i Oslotunnelen. I tillegg settes det av 100 millioner kroner til investeringer i Ofotbanen.

Høyere terskel for å klage på offentlige anbudsprosesser
Det blir i Revidert nasjonalbudsjett videre foreslått å øke klagegebyret for rådgivende saker i Klagenemnda for offentlige anskaffelser (KOFA) fra 860 til 8 000 kroner. Det tas sikte på at de nye gebyrsatsene skal gjelde fra 1. juli 2012.

- MEF er kritisk til en slik økning. Dette vil bare bidra til å heve terskelen for næringsdrivende når de mener at offentlige anbudsprosesser ikke er rettferdige. Dette vil særlig være negativt for de minste bedriftene, sier Trond Johannesen.

Gebyrøkningen kommer som et resultat av en todelt gjennomgang av KOFA i regi av Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet (FAD). Økningen begrunnes blant annet i en sterk vekst i antall behandlinger som videre har medført lang behandlingstid.

- Jeg reagerer på at gebyrene blir økt før gjennomgangen av KOFA er fullført, og en får inntrykk av at FAD her starter i feil ende. KOFA spiller en viktig rolle i anskaffelsesmarkedet, men nemnda har dessverre vært underbudsjettert i flere år, noe som har ført til lang behandlingstid. I stedet for å heve klageterskelen bør myndighetene se på tiltak som kan øke innkjøpskompetansen blant offentlige innkjøpere. Nye tall viser at en økt profesjonalisering av innkjøpsprosessene i stat og kommune kan gi årlige besparelser på hele 20-30 milliarder kroner, sier Trond Johannesen.

Tiltakspakke til treforedlingsindustrien
Regjeringen foreslår en tilleggsbevilgning på 100 millioner kroner til treforedlingsindustrien. Halvparten skal gå til forskning og utvikling, mens den andre halvparten skal gå til infrastrukturtiltak, herunder 25 millioner kroner til tømmerkaier og 10 millioner kroner til vedlikehold av etablerte skogsbilveger.

- Dette er midler som kommer godt med. MEF har tidligere fokusert på behovet for å redusere drifts- og transportkostnadene i skognæringen. Behovet for tømmerkaier og effektive transportlinjer forsterkes av at flere aktører nå posisjonerer seg for økt eksport av tømmer. I tiden framover er det også nødvendig med tiltak som bidrar til at en større andel av tømmer- og flistransporten kan overføres til jernbane, sier Trond Johannesen.