Slaget om Follobanen

Dersom ikke den rødgrønne regjeringen skal miste all troverdighet i jernbane-Norge, må man snarest forsikre togpendlerne om at Follobanen kommer som avtalt. Da Liv Signe Navaresete i 2009 med brask og bram sa at alt var klart for nytt dobbeltspor mellom Ski og Oslo, sto jubelen i taket. Nå er stemningen snudd til sinne og frustrasjon, skriver Aftenposten.

Follobanen er prosjektet Regjeringen hadde tenkt til å legge på is, men som takket være et stort lokalt engasjement ble løftet frem som et prestisjeprosjekt i forrige transportplan.

Banen skulle stå ferdig i 2018 - 2019.

Men følgende setning i det siste forslaget til Nasjonal transportplan har sørget for å så sterk tvil om dette blir en realitet.

"I persontrafikkalternativet vil Follobanen delvis kunne gjennomføres, men vil ikke stå ferdig før etter 2023.", skriver avisen.

Nå sitter regjeringen sammen på Thorbjørnrud, og vi regner det som sikkert at denne saken blir diskutert. Statsministeren og finansministeren setter nå alt inn på å snakke ned forventningene for at ikke statsbudsjettet skal svulme over. Vi er enig i at man kan spare innenfor en rekke områder, men det er likevel mulig å kunne finansiere en rekke investeringer både på vei og bane ved å bruke andre finansieringsformer. Follobanen har fått en egen post på statsbudsjettet, men det er lite verdt om det ikke bevilges penger på posten.

Vi mener at tiden er overmoden til å følge den finansieringsformen som b l a Avinor har. Det skal brukes mange milliarder kroner på utvidelser av flyplasser landet over. Dette detaljstyres ikke av Stortinget – og takk og pris for det. Avinor kan ta opp egne lån for å finansiere utbyggingsprosjekter. Dette er prosjektfinansiering som fungerer. Det å lage en ”kvasiprosjektfinansiering” over statsbudsjettet er skuebrød.

Nå går planleggingen av Follobanen sin gang. Men vi er enig med utbyggingsdirektør Harald Nikolaisen i Jernbaneverket som sier følgende til Aftenposten:

- Hvilken sikkerhet gir det nå at Follobanen har en egen budsjettpost?

- Det må du nesten spørre departementet om, sier Nikolaisen.

- Risikerer dere å havne i trøbbel, dersom Stortinget likevel ikke følger opp denne posten?

- Skal vi kunne starte et så stort prosjekt som dette må vi ha en dato for når det skal være ferdig, og en forutsigbar finansiering for hele beløpet, sier Nikolaisen.

Dagens regjering har lagt lista meget høyt når det gjelder lovnader om investeringer til vei og bane. Holder de ikke løftene kan det koste dem dyrt.