Kleppa åpner for ny veifinansiering

Regjeringen åpner for å ta i bruk nye finansieringsmetoder for veier og jernbanestrekninger. Samtidig skal staten ta mer av regningen for kollektivsatsingen i de største byene.

Det slo samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) fast da hun møtte i Stortingets spørretime onsdag – samme dag som transportetatene legger fram sine forslag til ny nasjonal transportplan.

– Diskusjonen om alternative finansieringsformer vil bli en viktig del av planen. Vi skal fortsette å øke bevilgningene til samferdselstiltak og må diskutere hvordan vi best kan sikre langsiktighet og forutsigbarhet, sier Kleppa til NTB.

Kollektivsatsing
Samferdselsministeren fikk kritikk for framdriften i nye vei- og baneprosjekter i spørretimen, men Kleppa avviser at det er opposisjonens standhaftighet som gjør at regjeringen nå ser med friske øyne på finansieringen av nye prosjekter.

– Dette er en oppfølging av hva regjeringen har sagt tidligere i denne stortingsperioden. Vi har satt i verk to prosjektoppdrag som nettopp tar for seg erfaringer med prosjektfinansiering, sier hun.

Leder Knut Arild Hareide (KrF) i Stortingets transportkomité er fornøyd med de nye signalene fra samferdselsministeren. Han merker seg også at hun svarte positivt på hans utfordring om at den nye transportplanen må inneholde en egen kollektivstrategi for de største norske byene.

– Det som er helt sikkert er at de økonomiske rammene totalt blir større i den nye transportplanen. Jeg er også helt trygg på at vi vil sikre en større statlig medvirkning i de største byene våre, hvor vi må satse mer på kollektivtrafikken, sier hun.

Asfalt-lukt
Opposisjonen på Stortinget merker seg at regjeringen bruker mer penger på samferdselstiltak, men etterlyser lukten av asfalt.

– Folk flest har ikke kjent denne lukten av asfalt som tidligere samferdselsminister Navarsete lovet. Faktum er at bare en av ti vedlikeholdskroner i statsbudsjettet går til asfalt i 2012. Resten går til administrasjon og vedlikehold, sier Høyres samferdselspolitiske talskvinne Ingjerd Schou.

– Veibevilgningene kan ha økt med 50 prosent, men antallet kilometer vei har ikke økt med 50 prosent, legger Schou til.

Fremskrittspartiets Bård Hoksrud pekte på at investeringene til nye veiprosjekter må bevilges uavhengig av de årlige statsbudsjettene og tok også til orde for en større grad av prosjektorganisering. Hoksruds partifelle Arne Sortevik fulgte opp og viste til at fylkesveistandarden her til lands etter hans mening er under enhver kritikk.

– Et eget program for oppfølging av fylkesveiene er blant forslagene fra transportetatene til ny nasjonal transportplan, svarte Kleppa, som slår fast at de faktiske bevilgningene i kroner og øre tross alt er det mest avgjørende for om lukten av asfalt blir merkbar.

OPS
Kleppa advarer mot en blind tro på at alt vil løse seg bare man organiserer vei- og baneutbygging på en annen og mer markedsrettet måte.

– Erfaringene med offentlig-privat samarbeid fra andre land viser at dette ikke er den rimeligste formen for prosjektfinansiering, sier hun.

Samferdselsministeren har langt større tro på etableringen av egne utbyggingsselskaper og bedre anledning for transportetatene til selv å sikre seg finansiering av nye satsinger.

– Vi avventer nå de to prosjektoppdragene som i løpet av våren skal konkludere i disse spørsmålene. Så skal vi ha en grundig drøfting, sier hun.