Folkeopprør mot bompenger i nord

Fire kommuner på Helgeland var enige om en bompenge-finansiert opprustning av E6, men etter valget i høst har Hemnes snudd, skriver nrk.no på sine hjemmesider.

Også i andre områder i Nord-Norge er det stor skepsis til bompenger. Når det gjelder vegpakke Helgeland til 4 milliarder kroner, har nå fylkesrådet i Nordland valgt å se bort fra protestene.

Fylkestinget i Nordland vedtok i 2010 at utbyggingen av E6 gjennom Helgeland delvis skulle finansieres ved bompenger (ca. 50 %), men i etterkant har det kommet en strøm av protester, spesielt i Hemnes. Nå velger fylkesrådet å følge det tidligere vedtaket. Det å sette til side kommunale vedtak har man hjemmel for.

Vi forstår selvsagt at mange protesterer mot bompenger, men for å få gjennomført veibygging i dag så er dette et nødvendig virkemiddel. Alternativet er at man stiller seg i kø, og da kan det gå nye ti-år før man får en skikkelig veiforbindelse gjennom Helgeland.

Etter vårt syn må man se på de overordnede mål. I dette tilfelle er det viktig at man får bygget en skikkelig vei gjennom landsdelen – og da kan man ikke legge seg flat for holdningen i en bestemt kommune. Starter man en kampanje mot bompenger er det lett å få flertall lokalt.

Vi har også merket oss regionsjefens advarsler. Blir prosjekter stanset på grunn av uenighet mot bompenger, så kan Nord-Norge miste statlige veimidler som da andre distrikter får glede av. Dette er en høyst aktuell problemstilling. I mange andre områder av landet som har skjønt at bompenger kan gi bedre og sikrere vei raskere, står man frem med åpne armer for å få tak i disse midlene.

Vi har ellers alltid vært sterkt uenige i den makten man har lokalt til å bestemme trasevalg m v. Det er greit med lokaldemokrati, men når nødvendige samfunnsmessige veiprosjekter skal gjennomføres må man løfte blikket. Da er det den mest hensiktsmessige linjen fra a til b som gjelder. Slik det nå er kan planprosessen ta mange år ekstra ved å følge dagens prosedyrer.