Hallene fylles til Hytte2012

− Hyttebransjen satser offensivt og signaliserer stor optimisme til tross for at mange aktører merker at markedet er tyngre nå enn for noen få år siden. Dette kommer klart til uttrykk gjennom den store interessen for neste års hyttemesse, HYTTE2012, sier Tore Bjørnstad.

Tore Bjørnstad står i spissen for vårens viktigste begivenhet for hyttefolket på Norges Varemesse 22.-25. mars på Lillestrøm. Også denne messen arrangeres i samarbeid med idébladet Hytteliv, som i 2012 er 40 år.

Etter den svært vellykkede og godt besøkte messen i 2011, har arrangøren nå tatt i bruk enda mer av de store innendørsflatene på Norges Varemesse.

Overveldende respons
− Foran HYTTE2011 opplevde vi en så stor interesse og pågang at lokalene var fullbooket allerede ved årsskiftet. Dette har vi valgt å gjøre noe med, så i år har vi tatt i bruk ytterligere en hall. Det er svært gledelig å kunne fastslå at interessen for neste års messe er like overveldende som i fjor. Hittil har vi booket nærmere 3700 kvadratmeter fra nær hundre kunder. Jeg er kjempefornøyd! Hele landets tusener av hytteentusiaster har virkelig mye å glede seg til, sier Bjørnstad.

Hva nytt har du å tilby publikum dette året?

− Folk kommer i første rekke for å orientere seg, se produktene, lete etter gode tilbud og snakke med utstillerne og de mange ekspertene som er til stede. Men vi ønsker også å tilby noe ekstra. Vi har derfor reservert et demonstrasjonsområde for ulike aktiviteter. Informasjonskontoret for farge og interiør, IFI, vil for eksempel iscenesette aktuelle demonstrasjoner og presentasjoner. Eksperter på temaer som er aktuelle for hyttefolk, vil holde foredrag og svare på spørsmål fra publikum, forteller Bjørnstad. En liten overraskelse venter også utstillerne på messens første dag, sier han.

Hytte, sjø og friluftsliv

Hyttemessen faller sammen med Sjøen for alle som også holder til på Norges Varemesse. Hvilken betydning kan dette ha?

− Hytte-, båt- og friluftsliv er tre interesser som appellerer sterkt til oss nordmenn. Kombinasjonen med Sjøen for alle er derfor positiv på flere måter. Vi er jo et ”både-og-folk” som har hytte så vel som båt, og derfor tror jeg titusener vil oppleve det perfekt å kunne hente stimulans på begge utstillingene.

For alle dem som er i valgets kval og skal bestemme seg for om de skal investere i hytte eller båt, må disse dagene på Lillestrøm være det beste stedet å orientere seg, mener Bjørnstad og legger til:

− Det er viktig å være klar over at messene ikke er helt parallelle. Sjøen for alle åpner sin utstilling to dager før oss på HYTTE2012. Alle båtentusiaster som også har tenkt seg på hyttemessen, må derfor velge besøksdagene fra 22. mars til og med den 25. Jeg er ikke i tvil om at disse messene til sammen kommer til å bli en publikumsmagnet, sier en overbevist hyttegeneral.

Stavanger først
Men konkurranse blir det?

− Konkurranse trigger. De aller fleste på HYTTE2012 møter konkurrentene sine her. Det er nettopp dette de ønsker. Konkurranse utfordrer også oss som messearrangører til å gjøre vårt ytterste for publikum. Denne parallellmessen tipper jeg vil overgå det meste som er arrangert av utstillinger her til lands, sier Bjørnstad.

Men først går hyttemessen i Stavanger av stabelen. 2.-4. mars mønstrer rundt seksti utstillere med sine produkter og tjenester i Stavanger Forum. Her er de største nasjonale leverandørene til hyttemarkedet for lengst påmeldt.