Politikerduell på samferdselskonferanse

Erna Solberg, Siv Jensen og Magnhild Meltveit Kleppa barket sammen i duell da Tekna og RIF arrangerte samferdselskonferanse i Oslo.

Infrastrukturundersøkelsen

Tekna fikk 1118 svar på undersøkelsen som gikk ut til medlemmer som arbeider i bedrifter med virksomhet innenfor områdene infrastruktur/samferdsel og planfag.

Hovedfunn i undersøkelsen er at Teknas medlemmer  i hovedsak er samtemte i at det er behov for flere store prosjekter, langsiktighet i budsjettering og større vektlegging av investeringens samfunnsøkonomiske nytte når prosjekters kost-nytte beregnes.

Flertallet mener vi må ha sterkere statlige reguleringer i større infrastrukturprosjekter og at det ikke gjøres nok for å rekruttere fagfolk til å arbeide med framtidens infrastruktur.

Flertallet vurderer politiske beslutningsprosesser som forsinkende og fordyrende. Politiske interessekamper overstyrer faglige vurderinger. Kommunenes særinteresser oppfattes som en betydelig hindring.

Det er stor tilslutning til at mangelen på tilstrekkelig med fagkompetanse er en viktig årsak til at prosjekter ikke blir gjennomført innen tidsfrister.

- Norge kom alt for sent i gang med de store samferdselsprosjektene. Dette sliter vi med nå, med store utbyggings- og vedlikeholdsutfordringer, erkjente samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa foran rundt 150 deltakere på samferdselskonferansen Underveis, som Tekna arrangerte sammen med RIF.

Det melder Tekna på sin internettside.

Kleppa hevdet samtidig at det nå er tatt mange gode grep, og at det nå ser bedre ut enn på lenge.

- Vi overoppfyller Nasjonal transportplan, punktligheten går opp, vi får flere store veier og flere store baneprosjekter er på gang, hevdet hun.

Siv Jensen hevdet derimot at det ikke var mye ambisiøst over regjeringens samferdselspolitikk, og etterlyste helt andre grep.

- Det er ikke ambisiøst å planlegge 11 kilometer med vei i 2012. Sverige har planlagt 59 kilometer i samme tidsrom. Regjeringen må se at samferdsel er bra for økonomien. Det er investeringer som bør trekkes ut av statsbudsjettet. I tillegg bør staten eie veiene, og transportetatene bør samles, sa Jensen.

Erna Solberg etterlyste mer offentlig-privat samarbeid (OPS) og hevdet dette vil gi raskere og bedre bygging og vedlikehold.

- Høyre har også foreslått et vedlikeholdsfond på 50 milliarder kroner, innenfor handlingsregelen, som kan ta unna mange av de ekstraordinære kostnadene i samferdsel, slik at vi kan komme i rute på utbygging, hevdet hun.

På konferansen ble det presentert en undersøkelse, der sivilingeniører innen samferdsel svarte på hvordan de betraktet samferdselspolitikken.

- Vi ser at mange peker på de politiske beslutningsprosessene som et forsinkende og fordyrende element for infrastrukturprosjektene, påpekte president i Tekna, Marianne Harg. Hun etterlyste mer fokus på faglige anbefalinger, og sterkere statlig styring på de største prosjektene.

Hva ville du gjort hvis du var Kleppa for en dag?

Les hva Ellen Hambro, direktør i Klima- og forurensningsdirektoratet hadde foretatt seg hvis hun var Kleppa for en dag. En god dag, vel å merke. Selveste dagen da NTP for neste periode 2014-23 skal legges fram.