Vasaloppet som merkevarebygger

Den svenske byggevareprodusenten Combimix er på full fart inn i Norge med sine betong-, mørtel og sparkelprodukter. Under Bygg Reis Deg bruker de svenskens svar på Birken – Vasaloppet – for å bygge merkevaren.

- Hvorvidt det er en premie eller en straff, kommer vel an på hvem som vinner konkurransen, ler den svenske direktøren Gunnar Lund og den norske salgssjefen Stein Åge Lysgård.

På sin stand under Bygg reis deg lokker de med to startplasser i Vasaloppet 2012 til dem som klarer å svare på fem spørsmål om selskapet.

- Responsen på konkurransen har vært god, og inspirasjonen fikk jeg da jeg selv vant billetter til sykkelløpet i Birken under Byggedagene tidligere i år. Men jeg kuttet meg dessverre i fingeren, og kunne ikke stille til start selv, sier Stein Åge Lysgård.

Combimix, som blant annet produserer ulike typer betong, mørtel og sparkel, etablerte seg gjennom datterselskapet Byggrossisten for to år siden. Det siste halvåret har det 10 år gamle svenske selskapet intensivert satsingen i Norge.

- Nå er det alvor. Vi har nylig åpnet et nytt lager i Tuen utenfor Lillestrøm, og vi har styrket salgsorganisasjonen. Blant annet har Stein Åge har kommet inn og jobbet spesielt med gulvavretning, som er den største biten for oss, forklarer Gunnar Lund.

Svensken er imponert over Bygg Reis Deg-messen.

- Det er et veldig bra drag her, og jeg er imponert over størrelsen. For oss er det viktig å være til stede for å bygge merkevaren videre i Norge, men får vi en ny kunde på kjøpet så skal vi si oss veldig fornøyde med messedeltakelsen, sier Lund.