Fakta om entreprisen
Gulli bru over Glomma, lengde 741 meter. Brua får fire kjørefelter, to i hver retning og midtdeler.
Fulukrysset, krysser ny rv. 2 og knytter dagens rv. 2 sammen og fv. 298 til ny rv. 2 ved Fulu.
Det skal i tillegg bygges 1,3 km firefelts veg med midtdeler vest for Gulli bru og 100 meter øst for brua.
Byggestart er planlagt til månedskiftet januar/februar 2012.
Mandag 26. september var det tilbudsåpning i prosjektet rv. 2 Kløfta – Kongsvinger. Kontrakten omfatter entreprise 2 som strekker seg fra Fulu til Gulli på delstrekningen Slomarka – Kongsvinger.
Kontrakten omfatter bygging av den 741 meter lange Gulli bru, det planfrie krysset på Fulu og 1,4 km veg . Det var fire entreprenører som leverte tilbud.
To metoder
I konkurransegrunnlaget ble det gitt mulighet for å prise to alternative byggemetoder for Gulli bru. Alternativ 1 er forskalingsvogn og alternativ 2 er framskyving.
Alternativ 1: Her brukes en forskalingsvogn som bruseksjonene støpes i. Når støpen er tørr og herdet, flyttes vognen frem til neste støp.
Alternativ 2: Ved framskyving støpes bruseksjonene på land før de skyves på plass over brusøylene i Glomma.
Tre entreprenører har tatt utgangspunkt i alternativ én, mens én entreprenør har gitt pris ved bruk av framskyvingsmetoden.
Veidekke Entreprenør: 361 705 282,00 (brualt. 1)
HAB Construction og Alpine Bau: 325 889 055 (brualt. 1)
Skanska 337 560 220 (brualt. 2)
Bilfinger Berger 351 303 581 (brualt. 1)
Internasjonal interesse
I tillegg til Veidekke og Skanska har både tyske Bilfinger Berger og østerrikske Alpine Bau levert tilbud. Alpine Bau har levert tilbud sammen med norske HAB Construction.
- Nå skal tilbudene kontrollregnes før vi sender vår innstilling til anskaffelsesnemda. Går alt som planlagt, ser jeg for meg en kontraktsignering i starten av november, sier byggeleder, Ole-Petter Jensen.