Raskere svar fra stat og kommune

Regjeringen vil innføre korte og absolutte tidsfrister for saksbehandling for at innbyggerne og næringslivet skal få raskere svar fra stat og kommune i blant annet byggesaker. Det må aldri være tvil om hvem offentlig sektor er til for, sier Morten Andreas Meyer.

Regjeringen har gitt sin tilslutning til at alle departementene tidlig neste år skal velge ut områder der det skal innføres konkrete saksbehandlingsfrister. Departementene skal også vurdere tiltak for å sikre at eksisterende tidsfrister faktisk overholdes. Dette er et ledd i Regjeringens moderniseringsarbeid som skal sikre effektivisering, forenkling og fornyelse i offentlig sektor. - Alle statsetater som behandler saker for folk flest, skal så langt det er praktisk mulig ha frister for når svar skal være gitt. Folk skal ha en sikkerhet for når de kan vente seg et svar og det skal være i etatenes interesse å levere i tide. Det venter sanksjoner om de ikke leverer, sier moderniseringsminister Morten Andreas Meyer. Meyers departement skal blant annet innføre en tre måneders frist for klagesaksbehandling hos fylkesmannen blant annet i enkelte byggesaker. Hvis fristen ikke overholdes, vil det kunne innebære økonomiske konsekvenser for fylkesmannsembetet. - Det er viktig for innbyggere og næringsliv at forvaltningen reduserer sin saksbehandlingstid. Rutinene for møtet med publikum må bedres, og å sette en frist for når folk skal ha fått et svar er en start, sier Meyer.