-Sikkerheten blir ivaretatt i Øyertunnelen

Tunnelsikkerhet er et viktig tema som engasjerer mange. Statens vegvesen har fått kritikk for sikkerhetstenkningen, nå sist knyttet til den nye E6 Øyertunnelen.

 

- Øyertunnelen er faktisk et eksempel på at norske retningslinjer på enkelte områder generelt stiller strengere krav enn det som er satt som minimumskrav i EU–direktivet. For denne tunnelen har en skjerpet kravene ytterligere ved at en forutsetter to tunnelløp allerede ved 8.000 biler pr døgn. Dette gir totalt sett en langt bedre og mer fremtidsrettet løsning enn å etablere ett løp for biler og ett løp som bare skal benyttes for evakuering. Strekningen og tunnelen er derfor vedtatt gjennomført i henhold til de kriterier Statens vegvesen har for denne type veger, sier Hauer om Øyertunnelen.

Kritikken mot Øyertunnel-prosjektet har først og fremst vært rettet mot planene om ett løp i tunnelen. Ut fra gjeldende retningslinjer om vegtunneler, så er det den gjennomsnittlige trafikken pr døgn som avgjør hvor mange kjørefelt som bygges. To løp bygges normalt i de tilfeller at vegstrekningen har en trafikkmengde 20 år etter åpning: på 12.000 biler pr døgn. Den beregnede trafikken på E6 Øyer - Tretten blir ved åpning om lag 6.700 biler i døgnet.

- Hele prosjektet er et trafikksikkerhetsprosjekt for å bedre sikkerheten på en ulykkesutsatt strekning. Statens vegvesen vurderte det derfor som viktig å komme raskt i gang med byggingen av denne strekningen, inkludert tunnel. Skulle vi satset på toløpstunnel i første byggetrinn, ville vi måtte bruke lengre tid på å komme i gang. Prosjektet er første etappe på utbyggingen av E6 nordover fra Lillehammer. Prosjektet ble lagt fram og godkjent av et enstemmig Storting våren 2009. Slik tunnelen bygges i dag, vil den bidra til å skape tryggere trafikkforhold på hele strekningen, sier Hauer.