Betongtanker ny eksportartikkel?

NCC har hatt stor suksess med betongtankene som er glidd opp på Melkøya utenfor Hammerfest. De fire tankene er snart klare til å ta i mot nedkjølt gass. Nå har NCC og Statoil dannet et nytt selskap AF Cryo Tank som skal utvikle et helt nytt konsept tanker som på sikt kan bli en betydelig eksportartikkel fra Norge. På Betongdagen redegjorde Trond Johansen fra NCC om dette.

Tankene på Snøhvit vekker oppsikt internasjonalt både på grunn av selve fremgangsmåten tankene er bygget opp på og tiden dette tok. I forhold til konvensjonell klatreforskaling som brukes ellers i verden har man brukt glid. Dette har vært svært vellykket. Veggene på tre av tankene ble ferdigstilt i fjor sommer. I år har man glidd den fjerde tanken og nå er også takene kommet på plass. Dette med takene var en utfordring i seg selv. Det må nemlig ikke forekomme støpeskøter i dnene konstruksjonen som skal inneholde nedkjølt gass under stort trykk. PÅ Snøhvit-prosjektet er betongen pumpet inn i formen. Tidligere er det brukt trillebår for å få betongen fram. Den nye metoden er langt mer rasjonell og langt mindre arbeidskrevende. I det nye konseptet som nå utvikles, har man erstattet deler av konstruksjonen hvor man tidligere har brukt stål, med betong. Dette betyr mye for fremdriften.