Terje R. Venold
Konsernsjef i Veidekke i ASA.
Andre gjestekommentatorer
Bård Hoksrud, Frp
Frode Nilsen, LNS
Johan Arnt Vatnan, Skanska
Stein Tosterud, Unicon
Terje R. Venold, Veidekke
Petter Eiken, Skanska
Anne Marit Bjørnflaten, Ap
Jon-Erik Lunøe, Selvaagbygg
Ole Wiig, NSW
Steinar Gullvåg, AP
Bjørn-Erik Øye, Prognosesenteret
Morten Christensen, MajaTeknobygg
Hanne Rønneberg, SINTEF Byggforsk
Ketil Lyng, BNL
Kyrre Olaf Johansen, Entra Eiendom
Sven, Chr. Ulvatne, Backe Bygg
Trygve Slagsvold Vedum (Sp)
Elisabeth Enger, Jernbanedirektør
Jan Eldegard, byggutengrenser.no
Jon Sandnes, EBA
Pål Egil Rønn, AF Gruppen
Øyvind Halleraker, Høyre
Trond Johannesen, MEF
Martin Mæland, OBOS
Liv Kari Skudal Hansteen, RIF
Terje Nøstdal, Belief
Frank Ivar Andersen, Byggmesterforbundet
Kim Robert Lisø, SINTEF Byggforsk
Tale Halsør, ZERO
Etter krisen på begynnelsen av 90-tallet brukte den utførende delen av byggenæringen tiden godt. Fra å være i all hovedsak lavmarginvirksomheter som mente at 2 % resultatmargin var tilfredsstillende, greide man i vekstperioden som fulgte å skape realisme i målet om å løfte inntjeningsevnen. De siste 15 årene har det vært en klar oppfatning av at 5 % resultatmargin ikke bare var ønskelig og realistisk, men også nødvendig for å ha tilstrekkelig rom til videreutvikling av bedriftene og de ansattes kompetanse. De beste bedriftene maktet sågar å løfte resultatene ytterligere.
Entreprenørbedriftene ble i denne tiden betydelig profesjonalisert, og selv om konkurransen hele veien var stor, ikke minst ved at innslaget av utenlandske interessenter tiltok kraftig, har vi vist at gjennom hele tiden å tenke nytt og jobbe smartere, så var det mulig å opprettholde lønnsomheten.
Når vi nå har lagt en ny nedgangskonjunktur bak oss ser jeg dessverre igjen tegn på at flere tydeligvis er i ferd med igjen å akseptere at 2 % resultatmargin er tilfredsstillende. Er det slik at man har akseptert at vi skal ha lavere krav til marginer i vanskelige tider? Burde vi ikke tvert i mot i nedgangstider ha høyere resultatkrav da usikkerhetsmomentene blir flere?
Det letteste man gjør i en entreprenørbedrift er å sette seg store vekstmål. Alle kan kjøpe seg arbeid. Det vanskelige er å kombinere vekst med kapitaleierens krav til avkastning. Historien viser at selskap med sterke uttalte vekstambisjoner dessverre ofte har vist seg å mislykkes. Å vokse ut fra dårlig lønnsomhet er det få, om noen, som har lykkes med i vår næring.
Veidekke er i dag en ledende bedrift i næringen i Norge. Vekst har imidlertid aldri vært vår lederstjerne, derimot har vi som mål å være best og lønnsom. Med dette som utgangspunkt kommer også vekst og utvikling. Det ville være synd om fasiten av denne nedgangskonjunkturen blir at næringen blir satt 20 år tilbake i tid.
- Nøkkelord
- Gjestekommentarer