Barn lærer kosthold og matlaging av superkokk

På Geitmyra gård på Sagene i Oslo skal barn og unge lære å dyrke egne råvarer. Ved hjelp av moderne kjøkkenutstyr og metoder skal de forvandle dem til sunne og attraktive matretter.

Electrolux er valgt som samarbeidspartner for Geitmyra, Norsk matkultursenter for barn. Med fokus på lek og moro på kjøkkenet vil Electrolux, sammen med initiativtaker Andreas Viestad, lære norske barn om sunt og helsebringende kosthold gjennom nye og moderne tilberedingsmetoder.

En ting er å ha gode råvarer, men det gjelder å kunne tilberede dem på riktig måte.

I tillegg til å levere alt av moderne bruker- og barnevennlige kjøkkenprodukter, vil selskapet bidra til å lære barna om riktig bruk av disse.

– Gjennom våre produkter skal barn lære å bruke moderne kjøkkenapparater. Vi skal lære barna om korrekt matoppbevaring og ulike tilberedningsmetoder. Vi skal også vise hvordan man ved hjelp av damp bevarer råvarenes naturlige vitaminer og mineraler, og matens naturlige saftighet. Målet er å bidra til økt kunnskap om bærekraftige kjøkkenprodukter og et sunnere og bedre kosthold for norske barn, forteller markedssjef i Electrolux, Lena Wånemark.

Legger til rette for barna
Electrolux vil selv gjennom ulike arrangementer være tilstede på Geitmyra gård for å veilede barna om bruk av apparatene med fokus på sunnhet, sikkerhet og miljø.

– Det er viktig for oss å kunne vise både foreldre og barn at moderne kjøkkenapparater gjør det enklere og morsommere å involvere barna i matlagingen. Nye koketopper med induksjon og kalde frontdører på våre ovner bidrar eksempelvis til økt sikkerhet i matlagingen. Nå er det ingen unnskyldning for å ekskludere barna fra matlagingen hjemme. Samtidig skal vi ha fokus på miljø. Vi skal lære barn hvordan ny kjøleteknologi bidrar til riktig matoppbevaring og mindre matkasting, sier Wånemark.

Et viktig samarbeid
Geitmyra Matkultursenter er en ”non profit” stiftelse. Initiativtaker og fagansvarlig for driften er matskribent Andreas Viestad.

– Vi er stolte og glade over samarbeidet som vi nå har inngått med Electrolux. Det er viktig for oss at barn skal leke seg på kjøkkenet, og at de skal føle seg trygge. Da er det viktig at de har kvalitetsutstyr som er ment for hjemmemarkedet. Electrolux deler dessuten vår visjon om å gi kunnskap og veiledning om godt og sunt kosthold som vil generere mer matglede for norske barn, sier Viestad.

Norsk matkultursenter for barn på Geitmyra åpner offisielt 1. september 2011.