Ny bru og nytt landemerke innviet i Fredrikstad

Onsdag kveld ble den unike klaffebrua og fv. 108 Ny Kråkerøyforbindelse åpnet med danseshow, luftakrobatikk og skutesang. Snorklippen sto fylkesordfører og Kråkerøyværing Ole Haabeth for.

Flere tusen deltok i markeringen av det nye veganlegget i Fredrikstad som ble åpnet i går kveld. Værgudene viste seg fra sin beste side: 29 grader og sol – det var ikke rart isbilen var populær.

Det var en lenge etterlengtet bru som ble markert.

 – Dette er en gledens dag, endelig har vi fått åpnet denne brua. Jeg må innrømme at jeg har vært bekymret i mange år over at vi bare har hatt en bru fra Kråkerøy til Fredrikstad, sa ordføreren som også takket Statens vegvesen for den flotte brua og det nye landemerke.

54 år gammel saks sto for klippen
Saksa som Haabeth brukte til å klippe snora, eller rettere sagt sperrebåndet, var ikke noen alminnelig Fiskars, men den samme saksa som ble brukt da den gamle Kråkerøybrua åpnet i 1957. Og da måtte man også betale for å komme seg over brua – ikke bare bilistene, men også gående og syklende: 10 øre for barn, 20 øre for voksne og to kroner for å passere med bil. Tilsvarende dagens kronekurs utgjør to kroner i 1957 i overkant av 24 kroner – altså var det dyrere enn dagens takst på 22,-.

Akrobatikk fra balansebommen på brua
Kulturskolen i Fredrikstad sto for både skreddersydd musikk, danseforestilling, balansekunst og luftakrobatikk. På sistnevnte innslag var tøystykkene festet i sjaktler på balansebommen på brua nærmere 12 meter over bakken.

Fredrikstad Mandssangerforening – første mannskor under Værstebrua
Det var en mektig opplevelse å se bruklaffene åpne seg, samtidig som en galeasrigget Anna Minde seilte oppover Vesterelva. Opplevelsen ble ikke mindre elegant av at skuta var lastet med Fredrikstad Mandssangerforening som sang nasjonalromantiske sanger iført kjole og hvitt.

Etter at arrangementet var over, var Tor Stabbetorp en lettet prosjektleder: Det ble en flott og gripende åpning hvor værgudene viste seg fra sin beste side. Og jeg takker alle som har vært med i planleggingen og gjennomføringen av arrangementet og prosjektet.

Om fv. 108 Ny Kråkerøyforbindelse
I veganlegget inngår 2,7 kilometer fylkesveg, 1 kilometer lokalveg og 1 kilometer bru og tunnel (Bjølstadtunnelen). Hensikten med fv. 108 Ny Kråkerøyforbindelse er å bedre framkommeligheten mellom Fredrikstad sentrum og Kråkerøy/Hvaler og å styrke beredskapen med en bruforbindelse til. Ny forbindelse skal også legge til rette for regional næringsutvikling og bosetting på det gamle Værsteområdet.

Det bor om lag 11 000 innbyggere på Kråkerøy og Hvaler, i tillegg kommer hyttefolket. Årsdøgnstrafikk (ÅDT) på “gammel” Kråkerøybru er ca. 19 000 og i sesongen juni, juli og august er gjennomsnittlig døgntrafikk ca. 22.000.

Fredrikstad har tradisjon for klaffebruer og Værstebrua er den femte i rekken (da er Vindebrua i gamlebyen i Fredrikstad regnet med). Prosjektet er finansiert med 93 prosent andel bompenger og resten statlige midler. Byggingen startet høsten 2008 og kostnadsrammen er på 760 millioner kroner (2011-kroner).