Det er Stortings-politikere (og det gjelder fra de fleste partier) gjennom mange perioder som har sviktet. Det finnes en rekke eksempler på at politikerne har stemt ned de konstruktive forslag veimyndighetene har lagt frem. Veistandarden er bevisst blitt dårligere enn hva den kunne ha blitt om politikerne hadde hørt på fagfolkene. Men på Stortinget skulle man på død og liv vise at de hadde evne og vilje til å si nei til gode veier. Spesielt har en del mer radikale elementer sett på dette som en god miljøsak. At manglende bevilgninger har ført til mye død og skade, er en av konsekvensene. Vi mener at dårlig vei også betyr et dårligere miljøregnskap. Det må da være bedre for klimaet at man har en jevn flyt i trafikken i stedet for at det blir rykkvis kjøring på grunn av kø og andre problemer.
Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) er ikke overrasket over meningsmålingene. Men hun er ikke fornøyd med misnøyen.
– Det er mange dårlige veier i landet, men jeg ønsker flere fornøyde trafikanter, sier Kleppa til Nationen.
Hun mener undersøkelsen viser behovet for å tilføre mer penger til veibygging, og at det er nødvendig å planlegge raskere og bygge mer sammenhengende.
– Målet mitt er et topp moderne hovedveinett innen 20 år, sier Kleppa.
Skal man bli skikkelig i dårlig humør, kan man lese stortingsreferat om samferdsel fra de siste periodene. Da vil man finne mange hårreisende uttalelser som er etterfulgt av helt håpløse vedtak.
- Nøkkelord
- Leder