Øyvind Halleraker
Stortingsrepresentant for Høyre.
Sitter i Transport og kommmunikasjonskomitéen.
Andre gjestekommentatorer
Bård Hoksrud, Frp
Frode Nilsen, LNS
Johan Arnt Vatnan, Skanska
Stein Tosterud, Unicon
Terje R. Venold, Veidekke
Petter Eiken, Skanska
Anne Marit Bjørnflaten, Ap
Jon-Erik Lunøe, Selvaagbygg
Ole Wiig, NSW
Steinar Gullvåg, AP
Bjørn-Erik Øye, Prognosesenteret
Morten Christensen, MajaTeknobygg
Hanne Rønneberg, SINTEF Byggforsk
Ketil Lyng, BNL
Kyrre Olaf Johansen, Entra Eiendom
Sven, Chr. Ulvatne, Backe Bygg
Trygve Slagsvold Vedum (Sp)
Elisabeth Enger, Jernbanedirektør
Jan Eldegard, byggutengrenser.no
Jon Sandnes, EBA
Pål Egil Rønn, AF Gruppen
Øyvind Halleraker, Høyre
Martin Mæland, OBOS
Liv Kari Skudal Hansteen, RIF
Terje Nøstdal, Belief
Frank Ivar Andersen, Byggmesterforbundet
Kim Robert Lisø, SINTEF Byggforsk
Tale Halsør, ZERO
Mange bilister legger ut på veien med en gnagende uro i magen. Det er så mange faktorer som sjåføren selv ikke kan kontrollere, som avgjør om man noen gang vil kunne parkere bilen i garasjen igjen. Lavere fartsgrenser og mer effektiv fartskontroll vil ikke hjelpe deg den gangen du kjører over fjellet og plutselig rundt en sving møter en uoppmerksom bilist som kjører mot deg i ditt kjørefelt. Holdningskampanjer vil ikke kunne redde deg mot konsekvensene av å få sleng på bilen den dagen du kjører på en veg med dårlig standard og uten autovern.
Midtdelere
De dramatiske møteulykkene tar liv på brøkdelen av et sekund. Kanskje er føreren av den ene bilen å bebreide. Det har uansett lite å si for de som sitter i den andre bilen. Det er i slike situasjoner at trafikksikkerhetstiltak og midtdelere redder liv.
Politisk ansvar
Politikerne kan ikke holdes til ansvar for alle dødsulykker på veiene. Men politikken har mulighet til å gjøre noe med en del av dem. Vi vet at bedre vedlikehold, raskere veiutbygging og konkrete trafikksikkerhetstiltak som midtdelere vil kunne redde mange menneskeliv.
Nasjonal Transportplan ble vedtatt i 2009 og alle partiene på Stortinget var enige om nullvisjonen. Og fra 2010 ble det lovet en kraftig satsing på trafikksikkerhet. Dessverre er det ikke dette vi har sett.
Det finnes et Nasjonalt handlingsprogram for trafikksikkerhet. Men regjeringen ligger etter bare to år av NTP-perioden, allerede nærmere 500 mill. kroner etter sine egne løfter om bevilgninger. Regjeringen har kuttet i bevilgningene til trafikksikkerhet for inneværende år i forhold til i fjor med 545 mill. kr. – mot 682,2 mill kr. for 2010. I tillegg bygges det mindre enn halvparten så mange kilometer midtrekkverk årlig, som lovet
Norge sakker akterut
Norge har lenge vært blant de land i Europa med færrest dødsulykker, men er nå i ferd med å sakke akterut. De siste fire årene har dødsulykkene sunket markant i Sverige, Danmark og Finland, mens Norge har hatt en marginal reduksjon.
Noe skyldes at transportplanen ikke er forpliktende nok, noe skyldes at regjeringen ikke har prioritert trafikksikkerhet høyt nok i budsjettsammenheng, og andre forhold som organisering og finansieringsløsninger innenfor samferdselsområdet.
Sjåførenes ansvar?
Regjeringens svar på den siste tidens tragiske trafikkulykker, ser ut til å være at ansvaret først og fremst ligger hos sjåførene. Regjeringen vil ikke være med på å etablere et uavhengig veitilsyn, følger ikke opp med nødvendige og lovede midler til midtdelere, og vil heller ikke ta en diskusjon om forsering av trafikksikkerhetsarbeidet i Stortinget.
Invitasjon til felles dugnad
Høyre har bedt de andre partiene på Stortinget om å bli med i en tverrpolitisk og bred dugnad for trafikksikkerhet og midtdelere. Med stor skuffelse må jeg konstatere at regjeringspartienes representanter takket nei til denne invitasjonen.
- Nøkkelord
- Gjestekommentarer