Peab Norge skal bli riksdekkende

Peab Norge skal heve seg. Den norske virksomheten til den svenske entreprenørgiganten skal de nærmeste årene utvikles til å bli betydelig og riksdekkende.

– Det svenske entreprenørmarkedet er totalt dominert av de store aktørene, og her er Peab nå størst når det gjelder omsetning med egne ansatte. Derfor ser konsernet nå at vekstpotensialet er langt større i Norge og har da også uttrykt en klar ambisjon om å vokse her til lands. I vår strategiplan for årene 2011-14 ligger en ekspansjon til hele det norske markedet inne. Etter min mening er dette en helt nødvendig ambisjon, og ekspansjonen skal skje både ved oppkjøp og organisk vekst, sier Petter Moe som 4. januar tiltrådte sin nye jobb som sjef for norske Peab.

– Det er klare tegn på at det vil skje en omstrukturering og utvikling i svensk retning på det norske entreprenørmarkedet. De store aktørene har annonsert at de skal vokse, og prosessen har begynt. Den skal vi være med på, fremholder Moe som forsikrer at selskapet har både ”speed” og en konsern-ledelse som er offensiv og stiller opp med midlene som trengs.

Moe er av den klare oppfatning at et sterkt Peab-konsern ikke har den posisjonen i det norske markedet selskapet fortjener.

– En slik underdog-posisjon gir oss et stort potensial. Vi må ta mer del i og få bedre utnyttet at vi er en del av et stort nordisk konsern med en enorm kraft som har gjort det fantastisk bra. Dessuten har vi kompetente ansatte som tilfører et gode miljø i organisasjonen samtidig som de viser frem et enormt engasjement. Dette betyr at vi har en arbeidsstokk som vil noe og har oppdrift. De vil noe mer enn de som har befunnet seg på norsktoppen i alle år, påpeker en offensiv Moe.

Du kan lese mer om hvordan Peab skal heve seg på det norske markedet i Byggeindustrien nr. 1 som kommer ut torsdag 20. januar.