Nei til nytenkning

Dagens rødgrønne regjering er ikke opptatt av å tenke nytt i samferdselspolitikken, og derfor ble alle vettuge forslag fra opposisjonen blankt avvist da samferdselsbudsjettet var til behandling i Stortinget. Vi vet at mange – spesielt i Arbeiderpartiet og i Senterpartiet egentlig er for de forslag som ble lagt frem, men slik er det bare. Men det kommer snart en ny tid – og da vil det også skje til dels drastiske endringer når det gjelder styringen av all samferdsel og transport her i landet.

Det var KrF som forslo å utrede muligheten for av å etablere en transportetat med ansvar for vei, kollektivtransport, luftfart og sjøtransport for å sikre helhetlig planlegging, vedlikehold og utbygging innen transportsektoren. Forslaget fikk støtte av de andre opposisjonspartiene – og dette er også et forslag vi støtter.

Flertallet avviste også et forslag om et mer omfattende samarbeid mellom det offentlige og private (OPS) slik at det hvert år kan settes i gang minst tre veiprosjekter og ett jernbaneprosjekt med OPS-organisering. Dette er også noe vi støtter.

Det vedtatte budsjettet til vei og bane for 2011 er på 29,4 milliarder kroner, 2,8 milliarder kroner eller 10,6 prosent mer sammenlignet med årets budsjett. Ifølge regjeringens egne tall er økningen på 44 prosent på vei og 67 prosent på bane siden 2005. Nå må man huske på at det er et enormt etterslep på grunn av politikernes manglende evne og vilje til å prioritere samferdselssektoren gjennom en årrekke.

Frp la fram et forslag til samferdselsbudsjett som er nesten 6 milliarder kroner høyere enn regjeringens forslag. Høyres forslag lå 951,8 millioner kroner over regjeringens. Kristelig Folkepartis overbud var på 720 millioner kroner, mens Venstre ville bevilge 1,2 milliarder kroner mer enn regjeringen.

Vi vil selvsagt følge alle disse forslagene med argusøyne den dagen det blir regjeringsskifte - og den dagen nærmer seg for hver dag. Det bidrar de rødgrønne partiene med i alle høyeste grad.