UlvenSinsen-prosjektet i en krevende fase

Innen tre år skal storparten av de rundt 100.000 kjøretøyene som daglig passerer området Ulven-Sinsen i Oslo, være ute av syne.

Trafikkvolumet forsvinner nok ikke, men miljøet i området vil bli bedre ved at trafikken blir ledet inn i helt nye traseer – deriblant to tunneler. Det midlertidige veisystemet i området tilbakeføres som lokale veier, og det vil bli anlagt grøntarealer og plantet trær og busker. I 2014 vil dagens til tider kaotiske trafikk bare være et minne, håper veimyndighetene.

Veiprosjektet Ring 3 Ulven–Sinsen til en kostnad av 3,8 milliarder kroner ble startet i 2008, og trafikken skal ledes inn på de nye traseene i 2014. Fremdriften nå i november er i samsvar med planene. Målet er at området får et bedre miljø og mer effektiv trafikkavvikling, og at det legges til rette for ny byutvikling.

Tre faser
Prosjektets første fase er den mest aktive og krevende. Det er bygget et nytt, midlertidig lokalveisystem på strekningen Hasle-Valle-Ulven, parallelt med arbeidet med den nye Økerntunnelen. Disse arbeidene har ført til at man har måttet stenge Østre Aker vei forbi det sentrale Økern. Det er dessuten satt i gang arbeid med den nye Lørentunnelen fra Økern til Sinsen.

I annen fase fram til 2014 skal de to tunnelene gjøres ferdig, samt at et nytt lokalveisystem på Økern skal fullføres. Også den ombyggede T-banestasjonen på Økern skal stå ferdig i løpet av 2013.

Lørentunnelen blir sprengt ut i fjell, og det blir anlagt to 915. meters løp med tre kjørefelt hver vei pluss en betongdel på 300 meter ved inngangspartiene. Rampen mellom Østre Aker vei og Ring 3 vil bli støpt som en 310 meter lang betongtunnel med ett felt – Økerntunnelen – fram til den møter vestgående løp av Lørentunnelen.

Prosjektets fase tre fra 2014 blir å tilrettelegge området for både bedriftsutvikling og bygging av boliger.

Høy sikkerhet
Begge tunnelene skal etter planen konstrueres og utstyres etter de høyeste sikkerhetskrav. I perioden 2001 til 2004 ble det på det daværende veisystemet registrert totalt 95 trafikkulykker med personskader, hvorav to dødsulykker og to med alvorlige personskader.

I den største tunnelen – Lørentunnelen – skal betongelementer i vegg og tak fungere som vann- og frostsikring. På det laveste punktet i tunnelen er det prosjektert et «rør» rundt hele tverrsnittet av tunnelen for at vann ikke skal lekke inn.

Ellers vil det bli lagt opp til kort avstand mellom rømningsveiene, og det blir installert blant annet SOS-telefoner, brannslukkingsutstyr og kameraer for automatisk overvåking av hendelser.