Økt tillit til økonomien

Forbrukertilliten i Norge steg fra 8,7 poeng i september til 10,3 poeng i oktober. Den er likevel ikke mer enn 0,5 poeng høyere enn i oktober 2009.

Under finanskrisen var tilliten naturlig nok lav, men den tok seg kraftig opp i siste halvår 2009 og våren 2010 før den på ny sank kraftig i sommer.

– Årsaken til det var trolig krisen i Hellas og frykten for at flere andre land skulle havne i samme situasjon med negative virkninger også i Norge, sier makroøkonom Marit Paulsrud i analysebyrået Opinion til NTB.

Consumer Confidence Index (CCI) er et anerkjent internasjonalt mål på forbrukernes tillit til egen økonomi, landets økonomi og forventningene for de neste tolv månedene på områdene sparing og arbeidsledighet.

Nytt i Norge
I Norge er det analysebyrået Opinion som gjennomfører målingene. I alle EU-land og enda mer i USA er målingene av forbrukertillit en viktig konjunkturindikator som blant annet preger utviklingen i aksjemarkedet.

I Norge har målingene hatt størst betydning for næringslivet som et mål på forbrukernes vilje og evne til å investere i bolig, hytte, bil og andre varige forbruksgoder.

– Det siste året har vi imidlertid registrert en stor interesse for tallene også i norske finansmiljøer, sier Paulsrud. Hun minner om at CCI-tall er nytt fenomen i Norge mens alle EU-land har benyttet målingene i mange år.

– Vi startet i mai 2007 og etter en turbulent tid under finanskrisen ser vi nå at målingene er blitt en god konjunkturindikator, sier Paulsrud.

CCI-indeksen
På spørsmål om hvordan CCI-målingene gjennomføres sier Paulsrud at målingene følger de vanlig omnibusmålingene der blant annet de politiske partimålingene befinner seg.

CCI består av mange delindekser der tallet er 100 hvis de spurte venter en sterk positiv endring og minus 100 hvis alle venter en sterk negativ endring.

Dersom alle venter status quo, altså ingen endring, blir tallet 0.

– Med CCI over null kan vi se at forbrukerne i overveiende grad venter en bedre og sterkere økonomi, sier Paulsrud.

Og målingen som ble tatt opp i perioden 14.-21. oktober viser altså et tall på 10,3, noe som skulle tilsi en god julehandel også i år.