På høy tid med et veitilsyn, men det må være uavhengig

Er et liv i luften eller på skinner mer verdt enn et liv på veien? Det kan faktisk virke slik. Både for lufthavner og jernbanen har vi tilsyn som stenger disse samferdselsårene hvis de ikke er sikre nok.

Liv Kari Skudal Hansteen

Adm. direktør RIF (Rådgivende Ingeniørers Forening)

Andre gjestekommentatorer

Bård Hoksrud, Frp

Frode Nilsen, LNS

Anne Marit Bjørnflaten, AP

Johan Arnt Vatnan

Stein Tosterud, Unicon

Terje R. Venold, Veidekke

Jon Erik Lunøe, Selvaagbygg

Petter Eiken, Skanska

Steinar Gullvåg, AP

Morten Christiansen, Teknobygg

Kyrre Olaf Johansen, Entra

Hanne Rønneberg, SINTEF Byggforsk

Jan Eldegard, byggutengrenser.no

Ketil Lyng, BNL

Steinar Gullvåg, Ap

Trygve Slagsvold Vedum (Sp)

Elisabeth Enger, Jernbanedirektør

Sven Chr. Ulvatne, Backe Bygg

Bjørn-Erik Øye, Prognosesenteret

Jon Sandnes, EBA

Pål Egil Rønn, AF Gruppen

Øyvind Halleraker, Høyre

Martin Mæland, OBOS

Terje Nøstdal, Belief

Frank Ivar Andersen, Byggmesterforbundet

Kim Robert Lisø, SINTEF Byggforsk

Hadde samme prinsipper omfattet vei, hadde mange flere veier vært stengte til en hver tid pga for manglende rassikring eller for dårlig vedlikehold. Ja, for forskjellen mellom en dårlig og godt vedlikeholdt vei, kan utgjøre forskjellen mellom liv og død.

Da rapporten om Hanekleivraset kom, synligjorde den en uheldig rolleblanding. Statens Vegvesen har både ansvaret for å bygge, drifte og vedlikeholde veiene, samtidig som de skal være en kontrollinstans. Regjeringen satte derfor ned et utvalg for å se på saken, og flertallet av dette utvalget gikk inn for at det skulle opprettes et uavhengig tilsyn.

Men hva skjer så? Jo, i statsbudsjettet legger samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa opp til å opprette et veitilsyn direkte under vegdirektøren fra 2012. Vi får altså et veitilsyn, men det er langt fra uavhengig.

Samferdselsministeren har tydelig også ventet å få kritikk for denne løsningen, for i pressemelding argumenterer hun veldig for hvorfor dette grepet er så lurt. Her legger hun vekt på at de skal få til en tydelig organisatorisk og styringsmessig skille mellom tilsynet og Staten Vegvesen, samt at uavhengig veitilsyn vil bli så mye dyrere enn å legge det direkte under vegdirektøren. I følge henne kan disse sparte pengene istedenfor brukes på å redde liv.

Misforstå meg rett. Det er ikke noe galt med argumentene til ministeren, det er når hun konkluderer det bærer galt av sted. RIF mener det riktig å prioritere sikkerhet og vi ønsker heller ikke unødvendig byråkrati eller pengesløsing. Men, det sentrale kontrollspørsmålet ministeren også må kunne svare på er om det er noe grunnleggende forskjellig mellom et tilsyn for vei i forhold til et tilsyn for jernbane og lufthavner? Er svaret nei, bør nemlig konklusjonen endres.

Både Avinor og Jernbaneverket har på lik linje med Statens Vegvesen solid kompetanse på sitt fagfelt og sikkerhet, men de opptrer ikke som sitt eget tilsyn av den grunn.

Krav og kontroll fra et uavhengig vegtilsyn skal være en sikkerhet også for Statens Vegvesen. Ja, et uavhengig veitilsyn skal være en sikkerhet for alle: brukerne av veiene, eierne, politikere og anleggsnæringen. På den måten legges det opp til åpne prosesser. Et uavhengig tilsyn er nemlig et viktig grep for å unngå uheldige rolleblandinger.

Tilsynet bør ha en rolle underveis i hele prosessen, fra konseptutvikling til drift, med tilstrekkelig teknisk innsikt og autoritet overfor alle involverte parter. En viktig oppgave vil være å sikre at regelverket følges likt over hele landet og unngå varierende praksis grunnet prosjekts størrelse eller regional beliggenhet. Med et uavhengig veitilsyn, vil dette kunne bli ivaretatt og forhåpentligvis føre oss minst et skritt nærmere null-visjonen. Vi har ingen liv å miste!