Liv Kari Skudal Hansteen
Adm. direktør RIF (Rådgivende Ingeniørers Forening)
Andre gjestekommentatorer
Bård Hoksrud, Frp
Frode Nilsen, LNS
Anne Marit Bjørnflaten, AP
Johan Arnt Vatnan
Stein Tosterud, Unicon
Terje R. Venold, Veidekke
Jon Erik Lunøe, Selvaagbygg
Petter Eiken, Skanska
Steinar Gullvåg, AP
Morten Christiansen, Teknobygg
Kyrre Olaf Johansen, Entra
Hanne Rønneberg, SINTEF Byggforsk
Jan Eldegard, byggutengrenser.no
Ketil Lyng, BNL
Steinar Gullvåg, Ap
Trygve Slagsvold Vedum (Sp)
Elisabeth Enger, Jernbanedirektør
Sven Chr. Ulvatne, Backe Bygg
Bjørn-Erik Øye, Prognosesenteret
Jon Sandnes, EBA
Pål Egil Rønn, AF Gruppen
Øyvind Halleraker, Høyre
Martin Mæland, OBOS
Terje Nøstdal, Belief
Frank Ivar Andersen, Byggmesterforbundet
Kim Robert Lisø, SINTEF Byggforsk
Hadde samme prinsipper omfattet vei, hadde mange flere veier vært stengte til en hver tid pga for manglende rassikring eller for dårlig vedlikehold. Ja, for forskjellen mellom en dårlig og godt vedlikeholdt vei, kan utgjøre forskjellen mellom liv og død.
Da rapporten om Hanekleivraset kom, synligjorde den en uheldig rolleblanding. Statens Vegvesen har både ansvaret for å bygge, drifte og vedlikeholde veiene, samtidig som de skal være en kontrollinstans. Regjeringen satte derfor ned et utvalg for å se på saken, og flertallet av dette utvalget gikk inn for at det skulle opprettes et uavhengig tilsyn.
Men hva skjer så? Jo, i statsbudsjettet legger samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa opp til å opprette et veitilsyn direkte under vegdirektøren fra 2012. Vi får altså et veitilsyn, men det er langt fra uavhengig.
Samferdselsministeren har tydelig også ventet å få kritikk for denne løsningen, for i pressemelding argumenterer hun veldig for hvorfor dette grepet er så lurt. Her legger hun vekt på at de skal få til en tydelig organisatorisk og styringsmessig skille mellom tilsynet og Staten Vegvesen, samt at uavhengig veitilsyn vil bli så mye dyrere enn å legge det direkte under vegdirektøren. I følge henne kan disse sparte pengene istedenfor brukes på å redde liv.
Misforstå meg rett. Det er ikke noe galt med argumentene til ministeren, det er når hun konkluderer det bærer galt av sted. RIF mener det riktig å prioritere sikkerhet og vi ønsker heller ikke unødvendig byråkrati eller pengesløsing. Men, det sentrale kontrollspørsmålet ministeren også må kunne svare på er om det er noe grunnleggende forskjellig mellom et tilsyn for vei i forhold til et tilsyn for jernbane og lufthavner? Er svaret nei, bør nemlig konklusjonen endres.
Både Avinor og Jernbaneverket har på lik linje med Statens Vegvesen solid kompetanse på sitt fagfelt og sikkerhet, men de opptrer ikke som sitt eget tilsyn av den grunn.
Krav og kontroll fra et uavhengig vegtilsyn skal være en sikkerhet også for Statens Vegvesen. Ja, et uavhengig veitilsyn skal være en sikkerhet for alle: brukerne av veiene, eierne, politikere og anleggsnæringen. På den måten legges det opp til åpne prosesser. Et uavhengig tilsyn er nemlig et viktig grep for å unngå uheldige rolleblandinger.
Tilsynet bør ha en rolle underveis i hele prosessen, fra konseptutvikling til drift, med tilstrekkelig teknisk innsikt og autoritet overfor alle involverte parter. En viktig oppgave vil være å sikre at regelverket følges likt over hele landet og unngå varierende praksis grunnet prosjekts størrelse eller regional beliggenhet. Med et uavhengig veitilsyn, vil dette kunne bli ivaretatt og forhåpentligvis føre oss minst et skritt nærmere null-visjonen. Vi har ingen liv å miste!
- Nøkkelord
- Gjestekommentarer