Snaut to år etter finanskrisen er etterspørselen etter jern og stål til biler og bygg igjen økende, hovedsakelig drevet fremover av veksten i Kina. Rana Gruber ligger an til å tjene 50 øre for hver krone i solgt jernmalm i år, noe som vil gi en kraftig resultatforbedring, skriver Aftenposten.
– Produksjonen er doblet. Vi utnytter kapasiteten full ut, og prisene er tidenes høyeste for oss. Vi er på den grønne gren for tiden, sier direktør Arve Lein i Rana Gruber.
Prisene har falt noe inn mot sommeren, men er fortsatt betydelig over tidligere nivåer.
Det vil medføre en kraftig økning i driftselskapet som i fjor var på 78 millioner kroner. Oppturen i markedet gjør Rana Gruber til en gullgruve for familiekonsernet Leonard Nilsen & Sønner, som kjøpte virksomheten i 2008 for omring 200 millioner kroner, melder Aftenposten.
Kina drar opp Europa
Sydvaranger Gruve i Kirkenes ligger for tiden på 75 prosent av anslått kapasitet, men har mål om å komme i full produksjon allerede i august.
Selskapets administrerende direktør, John Sanderson, mener Kinas store oppbygging av veier, jernbane og bygg vil fortsette de neste 10-15 årene. Dette vil drive prisene opp også i Europa, et marked Sydvaranger ser på som sitt viktigste i framtida.
På Tjeldbergodden i Møre og Romsdal står også et nytt jernverk på trappene, kalt Ironman. Svenske metallgiganter vil, i samarbeid med Statoil, bruke norsk gass til å bearbeide malm fra Nord-Sverige.
Bruken av gass skal kunne gi utslippskutt på 60 prosent.
– Kombinasjonen av gass og jernmalm i nordre Skandinavia er unik. Her har vi ren malm og tilgang på gass, sier direktøren for Ironman, Ulf Holmqvist, til Aftenposten.
Søker i august
Møre og Romsdal fylkeskommune er en sterk pådriver for prosjektet.
Anlegget er ventet å koste 6 milliarder kroner og sysselsette flere hundre ansatte fra 2014. Men prosjektet er avhengige av store investeringer for lagring, og det er usikkert om myndighetene vil godkjenne gruvas CO2-utslipp.
– Skal prosjektet kunne realiseres, er det en forutsetning at det ikke møter særnorske klimakrav, men kan konkurrere på like vilkår med tilsvarende bedrifter i EU. Uten det vil prosjektet bli flyttet innenfor EUs grenser. Om det skjer, gir det ingen klimafordel, uttalte leder Ingrid Nordmark Bones i forbundet Industri Energis avdeling på Tjeldbergodden i vinter.
I august skal selskapene bak Ironman sende inn en endelig konsesjonssøknad.
Også den eksisterende gruvedriften i Norge er et politisk betent tema. Tidligere denne måneden gikk AUF-leder Martin Henriksen ut og advarte regjeringen mot å øke Sydvaranger Gruves utslippstillatelse i Bøkfjorden, samt å tillate Nordic Mining oppstart ved Førdefjorden – begge nasjonale lakseelver.
- Nøkkelord
- Byggematerialer