Kinas vekst gir gruvebonanza i Norge

Norske jerngruver hadde tøffe tider i fjor, men er nå i full vekst. I Rana opplever de tidenes høyeste malmpris, og svenske gruvegiganter planlegger etablering på Vestlandet.

Snaut to år etter finanskrisen er etterspørselen etter jern og stål til biler og bygg igjen økende, hovedsakelig drevet fremover av veksten i Kina. Rana Gruber ligger an til å tjene 50 øre for hver krone i solgt jernmalm i år, noe som vil gi en kraftig resultatforbedring, skriver Aftenposten.

– Produksjonen er doblet. Vi utnytter kapasiteten full ut, og prisene er tidenes høyeste for oss. Vi er på den grønne gren for tiden, sier direktør Arve Lein i Rana Gruber.

Prisene har falt noe inn mot sommeren, men er fortsatt betydelig over tidligere nivåer.

Det vil medføre en kraftig økning i driftselskapet som i fjor var på 78 millioner kroner. Oppturen i markedet gjør Rana Gruber til en gullgruve for familiekonsernet Leonard Nilsen & Sønner, som kjøpte virksomheten i 2008 for omring 200 millioner kroner, melder Aftenposten. 

Kina drar opp Europa

Sydvaranger Gruve i Kirkenes ligger for tiden på 75 prosent av anslått kapasitet, men har mål om å komme i full produksjon allerede i august.

Selskapets administrerende direktør, John Sanderson, mener Kinas store oppbygging av veier, jernbane og bygg vil fortsette de neste 10-15 årene. Dette vil drive prisene opp også i Europa, et marked Sydvaranger ser på som sitt viktigste i framtida.

På Tjeldbergodden i Møre og Romsdal står også et nytt jernverk på trappene, kalt Ironman. Svenske metallgiganter vil, i samarbeid med Statoil, bruke norsk gass til å bearbeide malm fra Nord-Sverige.

Bruken av gass skal kunne gi utslippskutt på 60 prosent.

– Kombinasjonen av gass og jernmalm i nordre Skandinavia er unik. Her har vi ren malm og tilgang på gass, sier direktøren for Ironman, Ulf Holmqvist, til Aftenposten.

Søker i august

Møre og Romsdal fylkeskommune er en sterk pådriver for prosjektet.

Anlegget er ventet å koste 6 milliarder kroner og sysselsette flere hundre ansatte fra 2014. Men prosjektet er avhengige av store investeringer for lagring, og det er usikkert om myndighetene vil godkjenne gruvas CO2-utslipp.

– Skal prosjektet kunne realiseres, er det en forutsetning at det ikke møter særnorske klimakrav, men kan konkurrere på like vilkår med tilsvarende bedrifter i EU. Uten det vil prosjektet bli flyttet innenfor EUs grenser. Om det skjer, gir det ingen klimafordel, uttalte leder Ingrid Nordmark Bones i forbundet Industri Energis avdeling på Tjeldbergodden i vinter.

I august skal selskapene bak Ironman sende inn en endelig konsesjonssøknad.

Også den eksisterende gruvedriften i Norge er et politisk betent tema. Tidligere denne måneden gikk AUF-leder Martin Henriksen ut og advarte regjeringen mot å øke Sydvaranger Gruves utslippstillatelse i Bøkfjorden, samt å tillate Nordic Mining oppstart ved Førdefjorden – begge nasjonale lakseelver.