Electrolux feirer med designklassiker

Electrolux henter frem en svensk designklassiker for å markere Kronprinsesse Victoria og Daniel Westlings bryllup den 19. juni. For anledningen har selskapet prydet noen av sine største produktsuksesser med det kjente blå og gule mønsteret «Kronor».

Det er noen av Electrolux sine aller beste og mest populære produkter som har fått spesialbehandling i anledning det kongelige svenske bryllupet. Produktene som har gjennomgått en kongelig ansiktsløftning er støvsugerne Ergorapido og UltraOne, oppvaskmaskinen RealLife og kombiskapet Source & Glacier. Disse produktene har blitt prydet med Wanja Djanaieffs velkjente blågule mønster «Kronor» som hun designet til de svenske OL-deltakerne i München i 1972.

– Det er kjempemorsomt at Electrolux vil bruke «Kronor» på denne måten. Å plassere det blå og gule mønstret på dagens moderne produkter viser at det er tidløst, sier Wanja Djanaieff, som i femti år har vært en av Sveriges fremste tekstilformgivere.

Den gule og blå støvsugeren UltraOne vil bli produsert i kun ett eksemplar, og auksjoneres bort til høystbydende på eBay. Pengene går til Kronprinsesse Victorias Fond som hjelper funksjonshemmede ungdommer med fritidsopplevelser.

– Dette er vår måte å feire bryllupet, og vise at Electrolux er et selskap som forener innovative produkter med skandinavisk designtradisjon, sier global designsjef i Electrolux, Henrik Otto, og legger til:

– Å samarbeide med Wanja Djanaieff som er en av foregangfigurene innen svensk tekstildesign er veldig inspirerende. Resultatet ble strålende!

Electrolux har også donert et større pengebeløp til kronprinsesseparets bryllupsstiftelse. Fondet skal bidra til å sikre god helse og hindre sosial eksklusjon blant barn og unge.