Mengder som har gått med til bruarbeidet
190 tonn spennarmeringstau i kablene. Det tilsvarer cirka 180 km med tau.
480 tonn stål
1650 tonn armering
160m3 AUV-betong for undervannstøp
7400m3 betong
Det er nå mulig å passere tørrskodd over Glomma langs nye E18. Den siste støpen ble mandag 10. mai gjennomført av Askims ordfører Trygve Westgård og Spydebergs ordfører Britt Guldbrandsen etter at de hadde kommet spaserede fra hver sin side av Glomma og møttes midt på brua.
Anleggsfasen startet våren 2008 og det er Bilfinger Berger som har vært hovedentreprenør for byggingen av den nye brua som fremstår som et nytt landemerke i Indre Østfold.
Smaalenene bru har en total lengde på 300 meter og spissen på tårnet rager 88 meter over vannspeilet i Glomma. Brua er bygget som en skråkabelbru der 14 kraftige wire bærer brua.
I kablene er det fra 43 til 83 stk. spennarmeringstau. Hvert enkelt tau er beregnet til å tåle 14,5 tonn. Kablene "tar" fra 620 tonn opptil 1200 tonn på den lengste.
Total kontraktssum for brua er 173 millioner kroner.