- Akutt behov dekkes ikke i revidert

Det er foreslått å øke bevilgningene til vei med 259 millioner kroner, men likevel vil veiene bli dårligere i årene som kommer. Dette framkommer av Statens Vegvesens eget handlingsprogram.

- Det er selvsagt positivt at det kommer mer penger til vei, men det er ikke mer enn at det dreier seg om å gjøre veiene litt mindre ille, sier Audun Lågøyr direktør for kommunikasjons og næringspolitikk i BNL.

- Anleggsbransjen har ledig kapasitet til å utbedre og bygge nye veier. Men forutsigbarhet i bevilgningene er det viktigste for å skape kapasitet.

BNL har følgende råd til Stortinget;
* Be Regjeringen sørge for å få på plass en tilstandsvurdering av veinettet

* Knytt sammen bygging og drift av veier i flere kontrakter

* Bruk funksjonskontrakter til å ta igjen etterslepet på vedlikeholdet av veinettet.

Regjeringen foreslår at jernbanen får 274 millioner kroner mer. Men samtidig velger Regjeringen å ta 20 millioner kroner i utbytte fra Jernbaneverkets største konkurrent Baneservice.

- Det er behov for å øke investeringer og vedlikehold av jernbanen, men Regjeringen velger å strupe Baneservice sin mulighet til å øke sin kapasitet når de kreve utbytte på 20 millioner kroner. Dette er meningsløst når det samtidig står 900 millioner kroner ubrukt på jernbaneverkets budsjett for 2009.

- Nå må Stortinget gi klar beskjed til Jernbaneverket om å bruke kapasiteten hos jernbaneentreprenørene til øke innsatsen på vedlikehold av jernbanen, sier direktør i BNL Audun Lågøyr.

- BNL har sammen med medlemsbedriftene gjort en analyse som viser at man med enkle grep kan øke vedlikeholder med om lag 750 millioner kroner. Vinteren har vist at det trengs grep med rask effekt, sier Lågøyr.

Her er BNLs jernbaneråd;
* Bedre sportilgang, to timer ekstra stenging av banestrekninger øker kapasiteten vesentlig

* Utvid sesongen for vedlikehold, jernbaneverket må legge ut kontraktene tidligere.

* Mer helhetlig kontraktsstrategi. I dag splitter JBV opp i alt for mange små kontrakter i stedet for å gi entreprenøren ansvar for større oppgaver. Dette er ressurskrevende for JBV og lite effektiv bruk av entreprenørenes ressurser.