NOBB trenger flere IT-folk

Byggevirksomheten er i oppsving, og Norsk Varedatabase trenger flere IT-folk, melder Digi.no.

Norsk Varedatabase ODA (NOBB) er en byggevarebase som har eksistert i fem år, og som nå for alvor begynner å tjene penger på å være en elektronisk markedsplass. Selskapet, som har seks faste medarbeidere og to innleide, omsatte i fjor for 17 millioner kroner og endte med tre millioner kroner på bunnlinjen. Databasen har produktinformasjon for bygg- og anleggsbransjen, og har i dag rundt 1000 bedrifter som medlemmer. Foreløpig er det byggevarehandlere og byggevareprodusenter som er tilknyttet basen. Medlemmene legger inn produktinformasjon og priser og har eierskap til varen. NOBB på sin side kvalitetssikrer og strukturerer informasjonen videre ut til brukerne. - Vi er bare i startgropen og ser et stort behov og potensial framover, sier administrerende direktør Geir Opedal i NOBB til digi.no. Han viser til resten av byggenæringen som arkitekter, ingeniører, entreprenører og byggeiere. Potensialet er her på 10.000 medlemmer som er ti ganger så stort som massen i dag tilsier, mener Opedal. Derfor spisser NOBB nå konkurransen og ansetter storstilt både utviklingssjef, selgere, kundesupport og innenfor administrative oppgaver. NOBB vil ha full trykk på utvikling, kundeoppfølging og nysalg med mål om å betjene hele byggenæringen. - Vi er inne i en ekspansiv utviklingsfase med fokus på innhold, åpne standarder og teknologi for å kunne styrke posisjonen som byggenæringens viktigste portal for produktinformasjon, framholder Geir Opedal overfor Digi.no.