Malingsfusjon

Malingsselskapene Mal AS og Colorama Norge AS fusjonerer og blir til Malorama.

- Det har i de siste årene vært en tendens til at mange aktører har forsøkt å spise seg inn på det tradisjonelle markedet til faghandelen innenfor flere bransjer. Dette har vi også merket klare tendenser til innenfor vår bransje, som er fargehandel, maling og interiør. Gjennom denne fusjonen slår faghandelen tilbake, og styrker sin posisjon betydelig.

Slik beskriver den påtroppende administrerende direktør Bjørn Tallhaug bakteppet for at MAL AS og Colorama Norge AS nå fusjonerer i et felles selskap: MALORAMA AS. Etter et rungende ja fra generalforsamlingen i begge selskaper i helgen, er det klart for en ny og kraftfull aktør i det norske markedet.

Den nyvalgte styrelederen i MALORAMA AS, Sverre Leiro, som har bred erfaringsbakgrunn fra varehandel blant annet gjennom sitt virke som Konsernsjef i Norgesgruppen og styreledervervet i Colorama, sier dette om mulighetene og utfordringene til den nye konstellasjonen:

- Dette er en svært riktig, og godt industrielt begrunnet fusjon. Det gleder meg at begge generalforsamlingene ga full støtte. Jeg er overbevist om at fusjonen er til beste for forbrukermarkedet så vel som det profesjonelle markedet, ved at faget som sådan settes i høysetet i forhold til de senere års lekkasje til andre bransjer. Der selges det kun på pris, uten å kunne formidle fagkunnskap om produktene, sier styrelederen.

Stort selskap
- Dette vil bli en betydelig aktør i markedet, og dermed kan vi sikre kundene våre kvalitetsleveranser fra et solid selskap. Selskapet har ryggraden både fra norske håndverkere/malermestere, og gjennom et unikt samarbeide med fargehandlerne landet rundt, spesielt gjennom kjedene Fargerike og KULØR, oppnår man en langt sterkere posisjon enn det som ellers lett kunne ha blitt tilfellet, sier Tallhaug. Med en forventet årlig sisteleddsomsetning på godt over 3 milliarder kroner i året, er det nye selskapet i en ledende posisjon innenfor sitt segment; Maling og interiør, utvendig og innvendig, både for ”gjør det selv”, og gjennom håndverksmarkedet. Men man er langt fra alene, understreker Tallhaug:

Han peker på at det er viktig at håndverk og faghandel sammen skaper en solid konkurrent til byggevare og andre nye aktører i bransjen. Det har nemlig vokst fram en til dels sterk konkurranse fra andre aktører som har gjort det både riktig og nødvendig med en fusjon.

- Dette blir en faghandel/vareforsyner til både håndverk og butikk i et og samme selskap, og med flere selvstendige kjeder; som Fargerike, KULØR og MAL. For kundene vil dette bety at man kan forvente høy kvalitet og utmerket logistikk. Jeg føler meg sikker på at MALORAMA vil bli en viktig og toneangivende aktør i bransjen. Det viktigste for oss er at vi sikrer at faghandelen får en sterkere stilling i et meget tøft marked. Gjennom denne fusjonen føler jeg meg sikker på at vi vil få til dette, sier Tallhaug.

Utfordringer
- Noen av våre største utfordringer har vært at vi har møtt en stadig sterkere konkurranse utenfra, altså utenfor de etablerte faglige miljøene. Derfor er jeg veldig glad for at vi har fått til dette grepet. Gjennom en rotfestet og solid base det profesjonelle håndverksmarkedet i Norge, som har bygget opp MAL AS, og som også kommer til å være toneangivende i det nye selskapet, har vi hatt kraft til å gå sammen med et selskap som vil bety en styrke for både logistikk og faghandel i hele landet. Jeg ser for meg at dette kan komme til å bety en vesentlig posisjonering for å møte morgendagens utfordringer for faghandelen, sier Tallhaug.