Det er ikke tvil om at mange leverandører føler seg svært skviset av handelsleddet. Leverandørene mener at de må strekke seg svært langt - ofte lengre enn det skinnfellen rekker - for å tilfredsstille handelen. De føler at de også må ta en for stor del av regningen. Det er ikke gratis å delta på en slik byggevaremesse. En ting er kostnaden med standleie og slike ting. Men det koster også mye å bemanne stands - og det koster mye å bygge opp en utstilling. På Lillestrøm var det ellers en del misnøye blant en del utstillere om at det ikke var tidstyring alle dagene. Dette medførte svært lite besøk - spesielt til de tyngre byggevareleverandørene. I Byggeindustrien har vi tidligere tatt til orde for at det bør lages en stor byggevaremesse som kan gå over noen dager. Da kan de store byggevarekjedene dele tiden mellom seg - og man får et rasjonelt opplegg. Dette vil i alle fall være kostnadsbesparende. Det man sparte kunne aktørene dele seg i mellom - og kanskje kunne dette også medføre at produktene frem til sluttbruker ble noe rimeligere. Fagmessen ble holdt samtidig som den store Reiselivsmessen ble avviklet. Problemet med dette var at trafikken til messeområdet var enorm. Bilkøene sto omtrent stille. Dette er en sak Norges Varemesse må ta alvorlig. Det viser seg at langt flere enn antatt kommer med bil til messen.
- Nøkkelord
- Import