Statoil krever BIM

Statoil krever nå BIM-prosjektering av sine nye byggeprosjekter. Deres Visjon Sandsli-prosjekt, som etter planen skal bli verdens største driftssenter for olje og gass, er "spec'et" med BIM.

Det er Niels Torp arkitekter som har tegnet, eller rettere sagt BIM-modellert, det 35.000 kvadratmeter store bygget som planlegges i tilknytning til Statoils eksisterende bygg på Sandsli. I dag sitter det 1.600 Statoil-medarbeidere der. Etter utbyggingen skal bygningskompleksene til sammen romme bortimot 4.000 mennesker og 800 biler.

Sammen med Sweco som er tildelt den bygningstekniske prosjekteringen av det omfangsrike bygget, befinner arkitektene seg for tiden på forprosjektstadiet.

Samhandling på tvers

Med 40 års erfaring med kostnadskrevende gigantprosjekter i Nordsjøen tar Statoil også full kontroll over sine landbaserte byggeprosjekter. Visjon Sandsli er Statoil sitt første BIM-prosjekt.

- Som vanlig ellers stiller Statoil også i BIM-sammenheng tøffe krav til metoder, prosesser, rapportering og dokumentasjon, forteller Lars Vegsund, overordnet BIM-koordinator i prosjektet og innleid fra Norconsult.

- Men dette er da også helt sentrale kriterier for å lykkes med BIM, poengterer han.

- BIM er nemlig ikke bare teknologi som mange tror. Teknologien er nødvendig, men først og fremst handler det om prosesser, metoder og integrasjon. Og menneskelig samhandling på tvers av fagområder.

Omstillingsevne og felles forståelse

- For å få til det kreves det en forankret ledelsesstrategi og nedfelte arbeidsstandarder. Det er ekstremt viktig med enhetlig og felles prosjektforståelse for å oppnå god samhandling, understreker Vegsund.

- Nye samarbeidsformer krever derfor stor omstillingsevne av den enkelte. BIM utgjør et paradigmeskifte mht. arbeidsmåte.

Forankret BIM-standard

Av den grunn har Statoil investert mye i å lage både en standard BIM-manual for konsernet, og en derav utledet «Sandsli-manual». Det er denne den tverrfaglige prosjektkravspec’en er bygget på, og som er avgjørende for felles målforståelse og ansvarsforhold.

Visuell samhandling og kvalitetssikring

Ett område som Statoil legger spesielt vekt på i prosjektfremdriften, er parallell og visuell samhandling.

- Statoil er ekstremt opptatt av integrerte, parallelle samhandlingsprosesser, sier Lars Vegsund.

- Derfor har de stilt krav om at alle aktører må ha videokonferanse-utstyr for at man skal kunne styre og kvalitetssikre fremdriften best mulig.

Luker bort tidlige feil

Ved hjelp av det avanserte «koordineringsverktøyet» NavisWorks, sammenstilles de ulike BIM-modellene som kommer fra fagaktørene i én felles innsynsmodell som kan snus og vendes på, og betraktes fra alle vinkler, på storskjerm. På den måten kan alle de ulike aktørene sitte på hver sin «tue», og i fellesskap audiovisuelt diskutere løsninger, endringer, luke ut feil og komme til konsensus. Statoil krever daglig levering av fagmodellrevisjoner til NavisWorks-modellen, som løpende oppdateres.

Integrerte BIM-verktøy

Aktørenes fagmodeller i prosjektet designes i tre forskjellige DAK-verktøy, alle IFC-kompatible. Det er et basiskrav at utvekslingsformatet IFC skal benyttes der det er formålstjenlig. Arkitektsystemet Revit Architecture er DAK-verktøyet Niels Torp bruker, mens Sweco bruker henholdsvis Revit Structure til byggeteknikk og MagiCAD til prosjektering av tekniske installasjoner. NoIS’ ISY Calcus og ISY ByggOffice er brukt som kalkulasjonsverktøy.

Avklarende rapportering

- En annen faktor Statoil er spesielt opptatt av, er rapportering, forteller Vegsund. - Av og til kan det kanskje virke som «overrapportering», men for aktørene er dette faktisk svært nyttig erfaringsdokumentasjon for å se hvor man egentlig står i forhold til måloppnåelse.

- Menneskene er med andre ord den største utfordringen. BIM er en ledelsestilnærming. Derfor er det både gledelig å se at Statoil følger boka og spennende å følge deres BIM-utvikling videre…