100 km/t en fornuftig fartsgrense

Statens vegvesen har evaluert forsøkene med 100 km/t fartsgrense på to E6-strekninger i Akershus, og mener nå at forsøksordningen bør gjøres om til en permanent ordning.

Fartsgrensen på strekningene Horgen Østfold grense og Oslo grense Skedsmovollen ble økt fra 90 km/t til 100 km/t i juli 2001. Forut for økningen ble en rekke fysiske trafikksikkerhetstiltak gjennomført. - Evalueringen viser at 100 km/t er en fornuftig fartsgrense på disse strekningene, sier leder av trafikksikkerhetsseksjonen, Finn Harald Amundsen. Kjørefarten har ikke økt med mer enn 1 3 km/t, og antall personskadeulykker har gått ned fra 41 i 2000 til 36 i 2002. - Antall skadde er naturligvis ofte knyttet til tilfeldigheter, men gjennom de siste to årene har vi i alle fall ikke sett tendenser til økt antall ulykker på disse strekningene, sier Amundsen, og fortsetter: - Det vil imidlertid være galt å si at fartsgrenseøkningen er grunnen til denne lille reduksjonen i antall ulykker. Det er vel heller snakk om at de fysiske tiltakene, som for eksempel veglys, midtrekkverk, utbedring i sideterrenget og liknende, er årsaken til at antall ulykker ikke er økt. Statens vegvesen foreslår nå overfor Samferdselsdepartementet, som er vedtaksmyndighet, at både nye og eksisterende motorveger med fire eller flere kjørefelt og midtdeler bør kunne få 100 km/t fartsgrense dersom følgende forhold er oppfylt: Strekningen har vegbelysning Strekningen har midtrekkverk eller har en avstand mellom asfaltkantene på minst 7 meter. Det er gjennomført en trafikksikkerhetsrevisjon av strekningen og at foreslåtte tiltak er gjennomført eller planlagt gjennomført - Dersom departementet slutter seg til vårt forslag vil vi ta en gjennomgang av eksisterende firefeltsveger og vurdere hva som må gjøres før vi eventuelt kan øke fartsgrensen der, sier Amundsen. Evaluerer øvrige fartsgrensejusteringer - Alt dette gjør vi som et ledd i arbeidet med å tilpasse fartsgrensene til det som oppfattes som naturlig kjørefart, samt for å utnytte de trafikksikkerhetsgevinstene de beste firefeltsvegene kan gi, forklarer Amundsen, og bebuder samtidig mulige justeringer av øvrige fartsgrenser. - Vi er i gang med en evaluering av fartsgrensenedsettelsene fra 90 km/t til 80 km/t og 80 km/t til 70 km/t som ble gjort høsten 2001. Resultatene her vil gi oss svar på om endringene var riktige, eller om enkelte grenser bør justeres på nytt, sier han. Høy gjennomsnittsfart - Målinger gjort i forbindelse med evalueringen av de to E6-strekningene viser for øvrig at gjennomsnittshastigheten på veger med 100 km/t fartsgrense ligger over fartsgrensen - med opp til 107 km/t på nattestid. I tillegg ser vi at tunge kjøretøyer, som har fartsgrense 80 km/t på disse vegene, i større grad forholder seg til fartssperren på om lag 90 95 km/t på kjøretøyet istedenfor fartsgrensen. - Dette vil vi ta opp med politiet, sier Amundsen.