Norges grønneste kjøpesenter skal kåres

16. oktober skal GRIPs miljøpris for kjøpesentre 2002 deles ut. Det skjer på konferansen Kjøpesenter 2003 på Lillestrøm.

Hvert år deler Norsk kjøpesenterforening ut prisen Årets kjøpesenter til det senteret som har utmerket seg innenfor markedsføring, drift og senterutvikling, men i år som tidligere år, skal også kjøpesentre som jobber med miljøtiltak premieres. Det er GRIP, en stiftelse opprettet av Miljøverndepartementet, som står bak prisen. GRIP jobber for å få norske kjøpesentre til å bli mer miljøbevisste. Utfordringer i denne forbindelse er blant annet: redusert avfall til deponi, redusert energibruk, effektivt renhold uten bruk av helse- og miljøfarlige kjemikalier, godt innemiljø og å stille miljøkrav ved innkjøp. I tillegg vurderes det hvordan sentrene har arbeidet med miljøledelse, markedsføring og opplæring i miljø av ansatte og leietakere. GRIP mener at et kjøpesenter som iverksetter miljøtiltak i tillegg til å redusere miljøbelastningen også reduserer egne kostnader. Tidligere vinnere av prisen kan vise til store besparelser som en følge av redusert energiforbruk og riktig avfallshåndtering. Et eksempel er fjorårets vinner, CC Vest, som sparte kr 250 000 ved å endre på sin avfallshåndtering. Selv etter en ombygging av senteret i 2000 som resulterte i flere butikker, flere kunder og økt omsetning, reduserte senteret avfallskostnadene med 11 % i stedet for å få en forventet økning på 25 %. Disse er innstilt til GRIPs miljøpris for kjøpesentre 2002: * Amfi Borg, Sarpsborg * Byhaven, Trondheim * Oslo City, Oslo * Sandvika Storsenter, Sandvika Disse organisasjonene har deltatt i juryen: Handels- og Servicenæringens Hovedorganisasjon (HSH), Norsk Kjøpesenterforening, BI Norges Varehandelshøyskole, COOP Norge AS, Norges Byggforskningsinstitutt, ENOVA SF, Plastretur AS og GRIP.