PE-skum også i jernbanetunneler

Ti trafikkerte jernbanetunneler i Norge inneholder det brannfarlige PE-skummet. Norsk Brannvernforening mener jernbanetunnelene er vel så brannfarlige som veitunneler.

Jernbanetunnelene, som er fulle av brannfarlige materialer, bekymrer nå Norsk Brannvernforening, melder NRK. Som regel er tunnelene lange og ligger langt fra folk og brannvesen, og forholdene for brannutrykning er vanskelige.

- Det er mye folk i togene, og det er veldig vanskelig å komme til for redningsmannskap og utrykningskjøretøyer, sier Dagfinn Kalheim i Norsk Brannvernforening til NRK.

Tetningsskummet PE-skum, også kalt «bensin i fast form», finnes i veitunneler over hele landet. Skummet er også brukt i jernbanetunneler, blant annet er det brukt på den 10 kilometer lange Finsetunnelen ved Bergensbanen. Brannvernforeningen advarer mot at skummet kan ta fyr og utvikle ekstrem varme og svært mye røyk.

- Skummet er også brukt i 10 trafikkerte jernbanetunneler i landet. Men hadde vi ment det var stor risiko for passasjerene, ville vi prioritert annerledes, sier teknisk direktør Jens Melsom i Jernbaneverket til NRK.