Regjeringen sier nei til mer miljøvennlig bensin og diesel

Norsk Petroleumsinstitutt er overrasket over at det i forslaget til statsbudsjett for 2004 ikke gis en avgiftslette for svovelfri bensin og diesel. Konsekvensen av dette kan bli at vi må vente lenge på renere drivstoff i hele det norske markedet.

Regjeringen har nå latt en stor miljømulighet passere ved å ikke gi avgiftslette for mer miljøvennlig drivstoff i Norge. - Norsk Petroleumsinstitutt er skuffet over at regjeringen ikke legger større vekt på miljøtiltak for transportsektoren i Norge, uttaler Erik Birkeland, generalsekretær i NP. Svovelfri bensin og diesel forurenser mindre enn dagens drivstoff. Fra 2009 skal all bensin og diesel i Europa være svovelfri. I årene fram til 2009 er det opp til hvert enkelt land å innføre en avgiftslette for å få til en full overgang til svovelfritt drivstoff tidligere. Flere europeiske land har allerede innført en slik avgiftslette og dermed gått over til svovelfritt drivstoff. Biler som kommer på markedet fra 2005, vil være avhengig av svovelfritt drivstoff. EU krever derfor at slikt drivstoff skal være tilgjengelig i markedet fra 2005. For land som ikke har innført en avgiftslette, kan dette bety at det i årene fram til 2009 blir svovelfritt drivstoff kun på enkelte stasjoner eller i enkelte geografiske områder. Dette vil skape forvirring for forbrukerne og medføre unødvendige kostnader knyttet til distribusjon av doble sett med drivstoffkvaliteter. Svovelfri bensin og diesel produseres allerede i Norge, men eksporteres nå til de landene som har en avgiftslette for disse drivstoffene.