Om tallene
TBF Markedsinformasjon samler inn omsetningsstatistikk for de fleste større byggevarekjeder i Norge. Omsetningsstatistikken som de kommenterer på i saken utgjør ca 70 prosent av omsetning av byggevarer gjennom utsalg med bredt varesortiment.
Aprilomsetningen må imidlertid ses i sammenheng med at påsken falt i april i år, mens den falt i mars i fjor. Hittil i år (mai) er omsetningen 15,6 % lavere enn samme tid i fjor.
Endringer i proff og forbrukerfordelingen
Omsetningsstatistikken viser også at skillet i utviklingen på proff- og forbrukeromsetningen bare øker. Det er proffomsetningen som står for de største fallene i omsetning.
Privatomsetningen «trekker opp» med en nedgang hittil i år på 5,4 %, mens proffomsetningen viser en nedgang på 23,2 %. Privatmarkedet står for 47,4 % av den rapporterte omsetningen. Opp fra 42,2 % i fjor.
Regionale forskjeller
Det er Oslo og Akershus, samt øvrige østlandsområdet som merker den hardeste tilbakegangen, mens Rogaland, Agderfylkene og Midt-Norge opplever lavest nedgang.
- Nøkkelord
- Byggevarer