Engasjert vert

Tore Jan Hansen, avdelingsleder for EBA Telemark, Vestfold og Buskerud, har et brennende engasjement for næringen.

Fakta

* EBA avdeling Telemark, Vestfold og Buskerud har kontorer i Sem i Vestfold.
* Avdelingen ledes av Tore Jan Hansen
* EBA TVB har 61 medlemsbedrifter med til sammen 3900 ansatte.
* Medlemsbedriftenes omsatte for cirka 10,8 milliarder i 2008
* EBA TVB er i år vert for EBAs generalforsamling, som avholdes i Tønsberg i perioden 4.-6. juni.

Lærlingsituasjonen og mest mulig fakta om markedsutsiktene har høy prioritet hos årets vert for EBAs generalforsamling.

- Vi må for all del ikke gjøre samme blemma som vi gjorde på 90-tallet da vi glemte lærlingene. Bedriftene må fortsette å ta inn så mange lærlinger som mulig, for gjør de ikke det kan det fort være mangel på fagfolk om fire fem år, sier Hansen. EBAs avdelingsleder for fylkene Telemark, Vestfold og Buskerud har tatt opp lærlingproblematikken med blant annet de lokale stortingspolitikerne og har i slike sammenhenger brukt Nasjonal Transportplan (NTP) for å eksemplifisere hvilke ringvirkninger manglende rekruttering kan gi.

- Hvis vi ikke håndterer lærlingene på en korrekt måte vil vi få problemer med å håndtere alle oppgavene i NTP, hevder Hansen.

Forutsigbarhet
Tore Jan Hansen mener inntaket av lærlinger og best mulig kjennskap til markedet må dele førsteplassen på listen over saker han vil prioritere som avdelingsleder for EBA TVB.

- Jeg ønsker å gi våre medlemsbedrifter mest mulig forutsigbare markedsutsikter, sier Hansen og understreker samtidig sammenhengen mellom forventet aktivitet og bedriftenes vilje til å rekruttere.

For å sikre EBAs medlemsbedrifter mest mulig fakta om bygg- og anleggsmarkedet i de tre fylkene, har Hansen hentet inn tall fra godkjente investeringsplaner i de ulike kommunene og han har laget en liste over hvilke prosjekter offentlige byggherrer som Statens vegvesen, Jernbaneverket og Statkraft planlegger å igangsette i løpet av 2009. Hansen ønsker ikke si for mye om investeringstallene, da han mener de kan være et lite fortrinn for EBA-bedriftene, men han kan røpe at mange bedrifter ble positivt overrasket da de så igangsettelsesoversikten for hver enkelt kommune i Vestfold og Buskerud. (Tallene for Telemark er fortsatt under utarbeidelse).

Viktig med EBA
Tore Jan Hansen tok over avdelingslederjobben i EBA TVB etter Folke A. Axelson i januar i år. Han beskriver det første halve året i sjefsstolen som meget spennende ikke minst fordi han mener at det er i nedgangstider EBA virkelig kan markeder seg på vegne av medlemsbedriftene. Hansen kan fortelle at EBA i de tre fylkene stort sett har et bra samarbeid med sentrale aktører som NAV, fylkesmann, fylkesordfører.

- Jeg opplever at vi nå er vel så mye en forhandlingspart som vi er en høringspart, påpeker Hansen. Han kan også opplyse om at EBA TVB har opparbeidet en god posisjon i forhold til lokalpresse.

- Når det er saker som berører vår bransje så er det EBA de ringer, sier Hansen og understreker at han må takke forgjengeren Folke A. Axelson for det gode samarbeidet de har med media.

Mer anlegg
Har EBA en god posisjon blant entreprenørene i de tre fylkene? - Ja, men jeg er en utålmodig sjel som vil ha en større markedsandel. Jeg har blant annet til hensikt å jobbe mer mot anleggssiden for der er medlemsmassen for tynn. Hadde vi klart å fylle på med for eksempel seks anleggsentreprenører ville medlemsstokken fått mer tyngde, sier Hansen.

Sats på samferdsel
Mange bedrifter i bygg og anlegg har fått føle nedgangstidene på kroppen. Hvordan vil du beskrive stemningen blant medlemsbedriftene i Telemark, Vestfold og Buskerud?

- Det varierer ifra de helt bakoverlente aktørene som har tro på at de kommer seg bra gjennom dette til de som mener det blir kritisk hvis de ikke får noen store prosjekter relativt raskt, svarer Hansen og kommer inn på at bransjen nå må innstille seg på at det mest sannsynlig blir samferdselsprosjekter som kommer til å spille hovedrollen i prosjektmarkedet i årene som kommer.

- Jeg håper EBAs medlemsbedrifter kjenner sin besøkelsestid slik at ressursene blir vinklet inn mot de samferdselsprosjektene vi vet kommer. Hvis ikke dette skjer ber vi om at Bilfinger Berger og andre utenlandske aktører skal komme rett inn i "matfatet" vårt.