Nyttige messer

Selv om også tyske messearrangører har merket finanskrisen er og blir Tyskland verdens største messeplass.

Her møtes hele verden på internasjonale fagmesser.  De syv største messebyene (Frankfurt, Düsseldorf, Hannover, München, Köln, Berlin og Nürnberg) hadde i 2008 rekordomsetning på hele 1,93 milliarder Euro (ca. NOK 16 milliarder) og prognosene for 2009 er slett ikke dårlige.  En rundspørring blant tyske utstillerfirmaer viser at 34 % vil øke sin messedeltagelse, 46 % sier de vil delta på linje med tidligere år, mens kun 19 % sannsynligvis vil satse noe mindre.  Totalt vil imidlertid messebudsjettene for 2009/10 øke i forhold til 2007/2008, og spesielt bedrifter i "Business-to-Business"-sektoren sier de regner med å bruke hele 40 % av sine kommunikasjonsbudsjetter til deltagelse på messer.

I 2008 hadde tyske messer 179 000 utstillere, 10,3 millioner besøkende og bela nesten 7 millioner m2 areal.  De tyske messeområdene har i de senere årene blitt betydelig utvidet og oppgradert, og det er ikke til å legge skjul på at det nå virkelig er hard konkurranse om både messeutvalg, markedsandeler og samarbeidsavtaler. Stuttgart har et helt nytt messeområde, Köln har bygget 5 nye haller, Frankfurt har også utvidet med moderne haller, Hannover har et helt nytt inngangsparti og Nürnberg er svært aktiv for å bli det femte største messeselskapet og slå omsetningstallene til både Köln og Berlin.

Messeselskapene satser innen forskjellige industrisegmenter og messeverdenen er levende og dynamisk.   Hannover har få, men svært store messer og går spesielt inn for fremtidsrettede temaer som klima, miljø, energi, energieffektivitet samt regenerative teknologier.   Köln har overtatt den suksessrike dataspillmessen "Games Convention" fra Leipzig, men har mistet hvitevarer og firmaer som Miele og Bosch-Siemens til IFA-messen i Berlin som nå arrangeres hvert år med rekordresultater. 

Siden konkurransen stadig blir hardere på det tyske markedet, har messeselskapene også i det siste tiåret satset offensivt mot nye markeder, spesielt Asia.  Eksempelvis har Hannover, München og Düsseldorf samarbeidet og utviklet et nytt messeområde i Shanghai (SNIEC), hvor industrimesser arrangeres over samme lest og for samme bransjer som i Tyskland.  Det er også etablert samarbeidsavtaler mellom Frankfurt og Roma, Hannover og Milano samt Köln og Bilbao.

I krisetider er det spesielt viktig å være synlig og tilstedeværende.  Jo mer virtuell forretningsverdenen blir, desto viktigere er det å treffes personlig - som på messer.  Selv om besøkstallene går noe ned, viser det seg at besøkskvaliteten stadig blir høyere, fordi bedrifter i dag av kostnadshensyn velger å sende kun sine mest kvalifiserte medarbeidere.  Firmapresentasjonene blir muligens også noe mindre arealmessig, men det er også tidens tegn: man trenger ikke lenger å ta med samtlige produkter - det rekker ofte å vise produktnyheter samt visjoner om nye teknologier og markedsutviklinger.  Men spar ikke på standpersonalet - og sats spesielt på bedre forarbeid og oppfølgning.  Inngå så mange forhåndsavtaler som mulig, og følg opp alle leads enten direkte fra standen eller senest en uke etter at messen er over.

Norsk-Tysk Handelskammer i Oslo representerer flere av de største messebyene i Tyskland, og gir gjerne råd og veiledning.

Av viktige fagmesser frem mot sommeren kan nevnes:

HANNOVER MESSE i Hannover fra 20. - 24. april

IMB World of Textile Processing i Köln fra 21. - 24. april

TRANSPORT LOGISTIC i München fra 12. - 15. mai

INTERZUM I Köln fra 13. - 16. mai

LIGNA i Hannover fra 18.- 22. mai

LASER WORLD OF PHOTONICS i München fra 15. - 18. juni