Advarte mot bløt og sensitiv leire

En rapport fra Multiconsult som ble levert Statens vegvesen en knapp måned før raset i Namsos gikk, advarte mot bløt og sensitiv leire i området. 

Rapporten ga klare føringer for hvordan anleggsarbeidene måtte gjennomføres, blant annet for graving i ledningstraseen og for mellomlagring av steinmasser.

Dokumentasjon
Statens vegvesen Region Midt, som har sitt hovedkontor i Molde, vil tirsdag ha klar sin dokumentasjon for alt som vedrører anleggsarbeidene som kan ha hatt betydning for kvikkleireraset sist fredag.

Kommunikasjonsdirektør Sissel Faller i Vegdirektoratet opplyser til NTB at Vegdirektoratet, på grunnlag av denne dokumentasjonen, vil gi en redegjørelse for Samferdselsdepartementet.

- Vi regner med at det i etterkant vil bli gitt mandat for en ekstern gjennomgang av det som har skjedd i Namsos, sier Faller.

- Overrasket
Det er ikke endelig fastslått at veiarbeidende var den utløsende årsaken til raset i Namsos.

Fungerende regionveisjef i Statens vegvesen Region Midt, Knut Nauste, sier til NTB at Statens vegvesen først gjennomførte undersøkelser med egne fagfolk. Resultatet av disse undersøkelsene tilsa flere og mer omfattende undersøkelser. Multiconsult leverte sin rapport på oppdrag fra Statens vegvesen 16. februar i år.

Nauste sier at området der veiarbeidene er utført står stabilt, og at fagfolkene på stedet ikke vurderte arbeidene som noen utfordring for geologien, med bakgrunn i det som sto i rapporten.

- Derfor ble vi også overrasket over raset som gikk, dersom dette er forårsaket av veiarbeidene, sier Nauste.

Kvikkleire påvist
Den geoteknisk prosjekteringsrapport fra Multiconsult beskriver området som svært sårbart for inngrep i form av anleggsarbeider.NTB har fått tilgang til rapporten. Det står der at et område mellom profil 240 og 320 inneholder kvikkleire med liten overdekning.

«Det er viktig at alle retningslinjer og forutsetninger gitt i denne rapporten blir fulgt opp i anleggsfasen» står det i rapporten, som rekker opp retningslinjer både for graving i ledningstraseen og for mellomlagring av steinmasser.

Det blir fastslått at mellomlagring av stein fra sprenging av området kan påvirke stabiliteten på grunn av bløt og mulig sensitiv leire. Dette blir derfor frarådd.

Stor fare
I rapporten står det blant annet: "Konsekvenser av initialras under graving og oppfylling i byggefasen i områder med kvikkleire, anses som en av de største utfordringene med veiutbyggingen. Dette faremomentet må ha høy fokus fra entreprenørens side under de forestående arbeidene, og det er av avgjørende betydning at gitte bestemmelser og restriksjoner forbindelse med grave- og fyllingsarbeider følges nøye", heter det.

Videre blir det pekt på at «Alle stabilitetskritiske grunnarbeider i disse områdene må nøye følges opp av byggeledelsen. Det er viktig med tett oppfølging av alle kritiske faser i arbeidet, med jevnlig kontroll og registreringer for å påse at forutsetninger i prosjekteringen blir fulgt», står det i rapporten.